זכויות חברתיות: מבט השוואתי להודו ולדרום־אפריקה

עמוד:36

ממשית של הזכויות . מכיוון שכל סמכות פוליטית מבוססת על טענה בדבר קיומה של סמכות לגיטימית , יופיעו תמיד טיעונים מוסריים בתהליכי קבלת ההחלטה של כל בעלי הסמכות . שיטה של איזונים ובלמים מיועדת להבטיח שתפיסת הצידוק המוסרי של יותר מרשות אחת תובא בחשבון במסגרת החלטות פוליטיות . כמו כן , אין זו טענתי כי בתי משפט > או זרועות אחרות של הממשלה ) לעולם אינם צריכים לאמץ החלטות שנויות במחלוקת . יש מקרים שבהם זכות אדם יסודית , על פי קריאה " צרה" ביותר , מופרת בעליל . ויש מקרים שבהם הכרזתה של פעולה כזו כבלתי חוקית תהיה שנויה מאוד במחלוקת . במקרים כאלה תהיה תקוותנו שבתי המשפט יאזרו אומץ ויושר להציל את החברה מידי עצמה . מקרים ברורים מסוג זה מתעוררים כאשר בית המשפט מתבקש לעצור הפרה חמורה של זכויות במצב של מעין לינץ' . רבים גורסים כי המעצרים ההמוניים של אמריקאים ממוצא יפני במהלך מלחמת העולם השנייה מהווים דוגמה מובהקת לכך . מעצר מנהלי הינו הפרה ברורה ובוטה של הזכות לחירות , הזכות להליך משפטי הוגן וחופש התנועה . הנימוקים שניתנו להצדקת המהלך הזה לא היו משכנעים . מכאן שזה בדיוק סוג המקרה שבו נקווה שבתי המשפט יגנו על זכויות ויעניקו להן תוקף מוסרי . דוגמה של פנייה לזכויות על מנת לפסול חקיקה שאכן מעלה את סוגיית הלגיטימיות ניתן למצוא בקשר לטענה בדבר קיומה של "הזכות לבצע . "הפלה מוסכם על כולם שאין להגביל את חופש התנועה של אדם באופן גורף מבלי שייערך בעניינו הליך משפטי הוגן . המחלוקת סביב ההגבלות שהוטלו על אמריקאים ממוצא יפני במהלך מלחמת העולם השנייה אינה איפוא שאלה של עיקרון , אלא מחלוקת סביב יישומו של העיקרון באותו מקרה ספציפי . עניין ההפלות , לעומת זאת , מעלה סוגיות אחרות לגמרי . מוסכם על הכל שרצח הינו פשע חמור המהווה פגיעה בזכות לחיים . יש הגורסים כי הפלות הינן מעשי רצח . לדידם , חוקים שמתירים הפלות מעניקים לגיטימציה לרצח , ולפיכך הינם בלתי מוסריים בעליל . אחרים , ואני בכללם , חולקים על הגדרת הפלות כרצח . אנו סבורים כי לנשים צריך להיות החופש 21 אני מתארת מצב של מעין לינץ' כאשר המניע מאחורי ההפרה הינו כעס , תסכול או פחד חריפים הגוררים נטייה להפר מוסכמות חברתיות וחוקים האוסרים על אלימות או דורשים הליך הוגן . לינץ' ממש לא יגיע כמובן לבתי המשפט , אלא אם יעמידו את מבצעיו לדין . 22 ייתכן מאוד שמבחינת רבים , מדובר בחוכמה שלאחר מעשה . יש שיטענו עדיין כי בתי המשפט אינם צריכים להעביר ביקורת על קביעות שאימצה הרשות המבצעת במצבי מלחמה . מבנה הטיעון חשוב : מדובר בסוג של מקרים שבו השיפוט שלנו מעוות על ידי להט ורצון לנקמה . זכויות ומגבלות מוסדיות מיועדות לעזור לנו לא להיכנע לפיתוי לאבד את יכולת השיפוט שלנו .

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר