זכויות כלכליות, חברתיות ותרבותיות במשפט הבינלאומי: איזה שימוש בתי־המשפט הישראליים יכולים לעשות בהן?

עמוד:327

באופן הדרגתי . ודוק , קיים פתרון המסוגל להבטיח רמה דומה של הגנה על זכויות חברתיות לכל בני האדם בעולם , והוא חיוב המדינות העשירות להעביר סיוע כלכלי למדינות העניות . אך אף על פי שסעיף ( 1 ) 2 מזכיר את נושא הסיוע הבינלאומי - שכן המדינות מתחייבות לפעול לקידום הזכויות "בסיוע ובשיתוף , "בינלאומיים האמנה נמנעה מלהטיל חובה על המדינות העשירות להעביר סיוע למדינות העניות , והדבר נותר בגדר המלצה בלבד . על בסיס זה ניתן לטעון כי ההבדלים ברמת ההגנה המשפטית המוענקת לבני אדם על ידי האמנה על פי שיוכם המדינתי מהווה סוג של הפליה פסולה ובלתי לגיטימית . שניית , ניתן לטעון כי שילוב ארבעת הסייגים הקבועים בסעיפים ( 1 ) 2 ו 4 לאמנה מותיר בידי המדינות שיקול דעת בלתי מוגבל באשר לעצם יישום הזכויות ובאשר לאופן היישום וקצבו . הטענה המועלית בהקשר זד , הינה כי התוצאה הסופית המתקבלת היא שהאמנה אינה מטילה כל חובה בת משמעות על המדינות החברות , וחשיבותה של האמנה , על פי גישה זו , הינה במישור ההצהרתי בלבד . היבט אחר של אותה בעיה הינו שאלת חוסר השפיטות . גם כאן אפשר לטעון כי העמימות הנלווית לסעיפים העוסקים בדרך יישומה של האמנה הינה רבה עד כדי כך שלא קיימים פרמטרים משפטיים שניתן לבחון לאורם את קיומה או הפרתה של האמנה על ידי המדינות החברות . הטענה הינה איפוא שוב כי האמנה אינה מטילה חובות משפטיות אפקטיביות בנות אכיפה . על אף עוצמתן של שתי הטענות , נדמה לי כי אין הן מכריעות וכי ניתן להתגבר עליהן . באשר לבעיית ההפליה המתעוררת כתוצאה מן הזיקה שיצרה האמנה בין היקף הזכויות לבין כמות המשאבים שבידי המדינה , ניתן לטעון כי ההסדר שנקבע באמנה משקף מצב קיים , שבו קיימת בפועל הבחנה בין רמת השירותים הסוציאליים הניתנים במדינות שונות . חשיבותה של האמנה בהקשר זה הינה ביצירת רף משותף ( העשוי להשתנות בעתיד בהתאם להתפתחותם של צרכים ומשאבים חדשים ) שעל כל מדינות העולם לשאוף להגיע אליו - בכוחותיהן שלהן 120 הוועדה ממליצה למדינות המפותחות להקצות 0 . 7 מהתל"ג שלהן לסיוע חוץ . ראו למשל : . 21 / 3 / 2003 ) [ URL : http : // wwwl . umn . edu / humanrts / esc / germany 2001 . html ] ( last visited on Rights : Germany , UN Doc . E / C . 12 / 1 / Add . 68 ( 2001 ) , para . 15 , also available at Concluding Observations of the Committee on Economic , Social and Cultural 121 לדיון בהשלכות הבעיר , על יחסי צפון-דרום , ראו : 122 . U . J . Gender Soc . Pol ' y & L . ( 2002 ) 535 , 570 for the United Nations Committee on Economic , Social and Cultural Rights" 10 Am . B . Lyon "A Post-Colonial 'Agenda' ראו למשל : . Steiner & Alston , supra note 36 , at p . 246

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר