בין זכויות חברתיות לחובות חברתיות במשפט העברי

עמוד:247

( א ) מצוות הצדקה המוטלת על הפרט ומאפייניה היקפה של חובת הצדקה המוטלת על הפרט נתון בעיקרו לשיקול דעתו של היחיד ולהחלטתו המוסרית האישית . עם זאת קבעו חכמים כללים לחובה זו : לא יפחות אדם מעשרה אחוזים , מכיוון שפחות מכן הוא נחשב לעין רעה ; ולא ייתן אדם יותר מעשרים אחוז , כדי שלא יבזבז את הונו לצדקה , ואחר כך ייפול הוא עצמו למעמסה על הציבור . " עם זאת יש להטעים שהצדקה היא מצווה , דהיינו עניין שבחובה , ולא רק עניין שבחסד . ואומנם נפסק להלכה שמי שמסרב לתת צדקה או נותן פחות ממה שראוי לו ליתן , "ביל ; 7 י / כופין אותו , ומכץ אותן מכת מרדות ע 7 שיתן מה שאמדוהו ליתן . ויורדין לנכסיו בפניו , ולוקחין ממנו מה שראוי לו ליתן . וממשכנין על הצדקה , ואפילו בערבי שבתות" . כלומר , 56 הוא הנקרא "מעשר . "כספים לעניין מעשר כספים , מקורו וגדרו ראו קונטרסו הגדול של הרב א' ולדנברג , לשעבר חבר בית הדין הרבני הגדול , שו"ת ציץ אליעזר , חלק ט , סימן א . 57 ראו רמב"ם , הלכות מתנות עניים , פרק ז , הלכה ה . נחלקו הפוסקים בשאלת היקפה של תקנת אושא , הקובעת : "המבזבז אל יבזבז יותר מן החומש '' ( כתובות נ ע"א . < יש הטוענים שהגבלה זו לא נאמרה אלא במי שאינו עשיר מופלג , אבל מי שהוא עשיר מופלג , שיכול לתת לעני "די מחסורו אשר יחסר , "לו חובה עליו לעשות כן . ראו , למשל , שו '' ת שאילת יעב"ץ ( לר' יעקב עמדין , < חלק א , סימן ג , ד"ה ואמנם מה . לעומת זאת , ראו שו"ת איגרות משה , יורה דעה , חלק א , סימן קמג , ד"ה ובדבר אם ; שו"ת שבט הלוי , חלק ב , סימן קכא , ד"ה תשובה . וראו עוד אהבת חסד ( לר' ישראל מאיר הכהן , בעל ה"חפץ , "חיים פולין המאה , ( 'הכ-ט"הי חלק ב , פרק יט , סעיף ד , בהגהה . ראו עוד מ"מ ישר "שיעורי פיזור לצדקה" סיני סא > תשכ"ז < קטז ; א' ברונשפיגל "שיטת הרמב"ם בהפרשת צדקה" ספר יובל לכבוד הרב סולובייצ'יק ( תשמ"ד , כרך א ) תסו ; השוו שו"ת משפטי עוזיאל , כרך ד , חו '' מ , סימן מד , ד"ה שיעור שכר , המצמצם מאוד כלל זה בעניין הצדקה , וקובע שאינו חל אלא כאשר גם אחרים יכולים לסייע לעני . אבל "אם נזדמנה לפניו מצות צדקה לעני שאין לו עוזרים בלעדו , חייב לתת לו די מחסורו בכל מדת יכולתו ( עיין יורה דעה , מימן רנ , סעיף א , וש"ך , שם ; " < י' גרשוני "בשיעור מצוות צדקה" קול צופיך > תש '' ן < תקפא , המבקש להבחין בין מי שהעני תובע ממנו צדקה לבין מי שמבקש לתרום לצדקה בלא שנתבע לעשות כן , שרק על האחרון נאמרה תקנת אושא ( הבחנה דומה ראו בשו"ת שאילת יעב"ץ , שס . < 58 ולא זו בלבד , אלא אפילו עני המתפרנס מן הצדקה , מצווה עליו לתת צדקה . ראו רמב"ם , הלכות מתנות עניים , פרק ז , הלכה ה . 59 רמב"ם , הלכות מתנות עניים , פרק ז , הלכה י . המקור לכפייה זו הוא דברי התלמוד במסכת בבא בתרא ח ע"ב , האומר שממשכנים על הצדקה , ומספר שרבא כפה את רב נתן בר אמי , ונטל ממנו ארבע מאות זוז לצדקה . אבל ראו דברי התוספות , שם , ד"ה אכפיה לרב נתן ,

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר