בין זכויות חברתיות לחובות חברתיות במשפט העברי

עמוד:242

לשרוד בחרפת רעב . כך , למשל , בשנת השמיטה , דהיינו אחת לשבע שנים , מצווים בעלי ההון להשמיט את חובותיהם , שנאמר : "וזה דבר השמטה שמוט כל בעל משה ידו אשר ישה _ ברעהו , לא יגש את רעהו ואת אחיו כי קרא שמטה לה " / גם מי שנאלץ למכור את עצמו לעבדות ולהעמיד את כוח עבודתו לרשות הזולת אינו יכול לעשות כן ליותר משש שנים , שנאמר : "כי תקנה עבד עברי שש שנים יעבד , ובשבעת יצא לחפשי חנם " . ואם התעקש העבד לעבוד את אדונו גם אחרי השנה השביעית , הוא ייאלץ להשתחרר בשנת היובל . ועוד , בשנת היובל חוזרות לבעליהן הקרקעות שנמכרו , אמצעי הייצור העיקרי באותם ימים , שנאמר : '' וקדשתם את שנת מחמשים שנה וקראתם דרור בארץ לכל ישביה , יובל הוא תהיה לכם ושבתם איש אל אחזתו ואיש אל משפחתו תשבו " . זאת ועוד , המקרא אינו מסתפק במערכת מחזורית זו לתיקון עיוותים חברתיים , והוא מצווה בכל עת את בעל ההון להלוות מכספו לכל מי שנצרך . ולא זו בלבד , אלא שנאסר עליו לתבוע מן הלווה תשלום ריבית , כדי שיוכל הלה לשקם את עצמו , שנאמר : "אם כסף תלוה את עמי את העני עמך , לא תהיה לו כנשה לא תשימון עליו נשך " . כלומר , לפי המקרא , החברה היהודית יכולה לנהל כלכלת "שוק חופשי" פחות או יותר כל היובל , והערכים השולטים בכיפה בשנים הללו הם ערכים מעין , "קפיטליסטיים" של כלכלה חופשית , מהולים ביסודות חברתיים מובהקים המטילים הגבלות משמעותיות על הבעלות , וביניהן : איסור הלוואה בריבית , החובה לתת מתנות עניים ושמיטת הקרקעות והחובות בסוף כל שבע שנים . בשנת היובל מתחוללת מהפכה אגררית חברתית של ממש וחלוקה מחדש של ההון באופן שוויוני , כפי שהיה בעת ירושת הארץ - "לרב תרבה נחלתו ולמעט תמעיט נחלתו" - ולכל אחד ניתנת הזדמנות לשקם את עצמו כלכלית . ואף אם לא התקיימו דיני השמיטה והיובל לפרטיהם הלכה למעשה , אין ספק שהם מציבים לפנינו אתגר חברתי ואידיאל מוסרי גבוה . נוסף על המצוות האלה , הוטלה על כל יחיד החובה לעזור לעני ולתת לו צדקה , שנאמר : " כי יהיה בך אביון מאחד אחיך באחד שעריך בארצך אשר ה' אלהיך נתן לך , לא תאמץ את 31 דברים טו , ב . הקורא את הפסוק בהקשרו רואה מייד את אופיה הסוציאלי של מצווה זו . 32 שמות כא , ב . 33 ויקרא כה , י . 34 שמות כב , כד . 35 במדבר כו , נד . 36 ראו רש"י , ויקרא כה , יח , המזכיר מסורת שלפיה שבעים שנות גלות בית ראשון באו כנגד שבעים השמיטות שהפרו בני ישראל .

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר