חובתה של המדינה לספק צרכים בסיסיים: מ"שיח של זכויות" ל"תיאוריה של מימון ציבורי"

עמוד:134

השלטון עצמו לספק לציבור מוצרים ושירותים שיבטיחו את אפשרות המימוש של זכויות האדם הגנה" ) . ( "חיובית כך , למשל , הספקה ציבורית של שירותי חינוך , בריאות , דיור והבטחת הכנסה . אין חפיפה מלאה בין סיווג הזכויות לבין סיווג ההגנות : ההגנה על זכויות "חברתיות" יכולה להיעשות , בהקשרים מסוימים , גם בדרך של הגבלת כוחה של המדינה לפגוע בחופש הפעולה של הפרטים ( כך , למשל , הזכות לחינוך כוללת גם את החופש של הורים - ושל קהילות תרבותיות - לעצב כרצונם את דרך החינוך של ילדיהם ואת תוכנית הלימודים במוסדות החינוך , ( וההגנה על זכויות "אזרחיות" ו"פוליטיות" נעשית לא אחת בדרך של הטלת חובות על פרטים אחרים ואף הטלת חובת פעולה על השלטון עצמו . עם זאת , ההכרה בזכויות חברתיות מעוררת במלוא עוזה את השאלה אם ראוי להגן על זכויות ברמה השנייה ובעיקר ברמה השלישית שתוארו לעיל . המשמעות המעשית הנודעת להכרה בזכותו של אדם לסיפוק צרכיו הבסיסיים לשם קיום בכבוד אנושי אינה הכרה בזכותו של כל אדם לפעול ללא הפרעה מצד השלטון לשם הספקה עצמית של צרכיו הבסיסיים . הכרה כזו נובעת במידה רבה מחובתה של המדינה לכבד - במובן של הימנעות מהגבלת חופש פעולה - זכויות אזרחיות . לתקפותן . למשל , בג"צ 450 / 97 תנופה שרותי כוח אדם ואחזקות בע"מ נ' שר העבודה והרווחה , פ"ד נב ; 433 ( 2 > א' גרוס '' כיצד היתה 'התחרות החופשית' לזכות חוקתית ? - בנפתולי הזכות לחופש עיסוק" עיוני משפט כג > תש . be ' negatively protected' by comfortably kosher forms of judicial intervention " Justification " 1 Oxford Int'l J . Const . L . ( 2003 ) 13 . 17 : "Social rights can sometimes F . I . Michelman "The Constitution . Social Ri ghts and Liberal Political 6 . 229 ( 0 '' ראו גם : 7 . "Welfare Rights " , supra note 1 , at pp . 644-660 , 686-693 י' רבץ הזכות לחינוך ( תשס"ג ) . 129-111 8 למשל , ע"א 294 / 91 חברת קדישא גחש"א קהילת ירושלים נ' קסטנבאום , פ '' ד מו ; 464 < 2 > חוק איסור הפליה במוצרים , שירותים ציבוריים ומקומות ציבוריים , תשם '' . 2000-א 9 ראו : , ( New York , 1999 ) S . Holmes & C . R . Sunstein The Costof Rights : Why Liberty Depends on Taxes מונדלק , לעיל הערה , 1 בע' ; l "Welfare Rights " , supra note ; 96-93 גביזון , לעיל הערה . 3 כך , למשל , ההגנה על הזכות להפגין מתבטאת בהטלת חובה על המשטרה להקצות משאבים לשם שמירת הסדר הציבורי במהלך ההפגנה ( ראו , למשל , בג"צ 153 / 83 לוי נ' מפקח המחוז הדרומי של משטרת ישראל , פ"ד לח ( 393 < 2 > ובחיוב בעלי קניין פרטי לאפשר לאחרים לקיים הפגנה בתחומם ( בג"צ 2481 / 93 דיין נ' מפקד מחוז ירושלים , פ '' ד מח ; 456 ( 2 > א' דיין אורבך '' המודל הדמוקרטי של חופש הביטוי '' עיוני משפט כ > תשנ"ז < ( 377 ומימוש הזכות לבחור ולהיבחר כרוך בהקצאת משאבים ניכרת לקיום מערכת הבחירות ולמימון המפלגות .

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר