בית־המשפט העליון כמגן הזכויות החברתיות

עמוד:721

באמנת הזכויות החברתיות , יש להקנותה באופן מיידי . היבטים שונים של הזכות לחיי משפחה מצריכים הקצאת משאבים , כגון זכות המשפחה לביטחון סוציאלי ולאמצעי קיום , בעוד אחרים , כגון הזכות להיות הורה ( במובנה השלילי , ( אינם מטילים על המדינה מעמסה כלכלית כלשהי . כאמור , הזכות לנישואין הינה זכות אזרחית וחברתית גם יחד , ששינוי באופן יישומה ( המרת נישואין דתיים בנישואין אזרחיים , או הנהגת נישואין אזרחיים לצד נישואין דתיים ) אינו מצריך השקעת משאבים . משום כך אין מקום ליישם לגביה את העיקרון ההדרגתי שהאמנה בדבר זכויות חברתיות קובעת , ויש לנהוג כלפיה כנדרש על פי האמנה בדבר זכויות אזרחיות ; נקיטת הצעדים הדרושים לשם יישומה באופן מוחלט ומיידי . שאלה אחרת הינה : האם נדרש שינוי חקיקתי , או שמא בית המשפט הישראלי רשאי לפסול את ההסדר הנוהג בענייני נישואין וגירושין ? ראשית לכל יצוין כי ראוי להכיר בזכות לנישואין חופשיים במדינת ישראל כחלק מן הזכות ל"כבוד האדם וחירותו" שבחוק היסוד . כדברי פרופסור רובינשטיין : "קשה לראות איזו תכלית ראויה , מנקודת ההשקפה של ערכיה של המדינה כמדינה דמוקרטית , משרתת כפייתם של אזרחיה היהודים של המדינה להיות כפופים בענייני נישואין וגירושין לדין תורה " . עם זאת אין צורך בהקשר זה להכריע בהתנגשות בין ערכי מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית לבין ערכיה כמדינה יהודית , שכן סעיף שמירת הדינים שבחוק היסוד אינו מאפשר להכריז על סעיף 1 לחוק שיפוט בתי דין רבניים כבלתי חוקתי . יתר על כן , בית המשפט העליון פסק לא פעם כי פתרון הבעיה של הזכות לנישואין במדינת ישראל אינו בידיו : " ברור לכל מי שעוקב אחרי עבודת הכנסת ודעות המפלגות השונות שעניין זה הוא סלע מחלוקת חריף בציבור הישראלי וכי עדיין לא נפלה ההכרעה להנהגת נישואין אזרחיים , הכרעה שתקבל צורה משפטית נאותה . ומה לנו בתור שופטים , המצווים להתרחק מכל פולמוס וריב פוליטי , לבוא במקום המחוקק ולהכריע בשאלה שמפלגת את הציבור " ? וכן : 200 ראו : ; Craven , supra note 38 , at p . 136 בהערה פרשנית מס' 3 משנת 1990 קבעה הוועדה ליישום אמנת הזכויות החברתיות שקיימת חובה לאמץ באופן מיידי צעדים שיישומם אינו מלווה בעלות כספית משמעותית ; ראו : ; G . c . 3 , supra note 41 שני , שם . 201 רובינשטיין ומדינה , לעיל הערה , 162 בע' 202 . 991 ע"א 373 / 72 טפר נ' מדינת ישראל , פ"ד כח . 15 , 7 ( 2 > ראו גם א' ברק שיקול דעת שיפוטי > תשמ"ד < . 214-213

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר