על היחסים בין זכויות אזרחיות־פוליטיות ובין זכויות חברתיות־כלכליות

עמוד:291

כעולה מדברי רבא , שקצתם כבר הובאו לעיל , גם התלמוד הבבלי מדבר על מימון ציבורי : "סך מקרי דרדקי עשרים וחמשה ינוקי . ואי איכא חמשין , מותבינן תרי [ קרי , ואם יש חמישים , מעמידים שני מורים . [ ואי איכא ארבעין [ קרי , אם יש בין עשרים ושישה לחמישים תלמידים , [ 263 מוקמינן ריש דוכנא , רמס"עץ ל ה ממתא [ קרי , מעמידים עוזר למורה , ומממנים אותו מן העיר " . [ אם מימונו של העוזר בא מקופת העיר , מימונו של המורה עצמו על אחת כמה וכמה ! אף כי , בשונה מן התלמוד הירושלמי , אין לדעת מכאן כיצד גוייםו הכספים לקופה זו : מכלל הציבור או מן ההורים בלבד ? ר' מאיר הלוי אבולעפיה ( ספרד , המאות הי"ב-הי"ג ) מפרש את דברי הבבלי כמכוונים למימון הבא מכלל הציבור . כפי שכבר הקדמנו , הוא סובר שפירוש זה עולה בקנה אחד עם המשמעות הפשוטה של תקנת יהושע בן גמלא , כי : "אי דלא יהבינן להו אגרא מדציבורא , מאי ' שיהו מושיביך [ קרי , שאם אין נותנים להם שכר משל הציבור , אזי מהו 'שיהו " ?[ 'מושיבין עוד אומר ר' מאיר הלוי אבולעפיה : "והכין עדיף , כי היכי דלילפו [ קרי , ועדיף כן , כדי שילמדו ] בני עניים כבני עשירים " . כלומר , עדיף לממן את שכר המורים מן הקופה הציבורית , משום שכך ניתן להגשים את מטרתה הסוציאלית של התקנה , לפתוח את שערי בתי הםפר לכל , בני עניים כבני עשירים . וכך פסק גם הרב שניאור זלמן מלאדי ( רוסיה הלבנה , המאה הי"ח < : "ושכר מלמדי ספק שהתשלום הייעודי הזה קשה יותר למי שאין לו ילדים מאשר למי שיש לו ילדים , ומכאן דברי העידוד והשבח של המדרש , ולא כפי שכתב גליק , שם , בע' 262 . 205 בבא בתרא כא ע"א . 263 גם חלק זה בדברי רבא היה מוקד לחילוקי דעות בין הראשונים ( לסקירתן ראו גליק , לעיל הערה , 236 בעי : ( 190-185 יש מהם הסבורים , כפי שכתבנו בפנים , שחובה לשכור עוזר למי שמלמד עשרים ושישה תלמידים ויותר ( ונחלקו רק אם חובה לפצל את הכיתה מארבעים תלמידים או מחמישים תלמידים ;( אבל יש מהם הסוברים שעד ארבעים תלמידים אין חובה לשכור עוזר למורה ; ראו לעיל הערה . 258 264 שוחטמן , לעיל הערה , 239 בע' . 35-34 265 בפירושו לתלמוד , יד רמ"ה , בבא בתרא כא ע"א , ד"ה ואמר רבא סך . כך משמע גם משו"ת הרמ"ה , סימן רמא , ושם הוסיף שהגבייה מן הציבור היא לפי ממון , כלומר מס פרוגרסיבי . ונראה שזו היא גם דעתו של הרשב"א . ראו חידושי הרשב"א , בבא בתרא כא ע"א , ד"ה והא דאמרינן , אם כי הדברים מפורשים אצלו רק בקשר למורה המסייע . 266 שולחן ערוך הרב , הלכות תלמוד תורה , פרק א , הלכה ג . וראו גם פסקי מהרי"ק ( לר' יוסף קולון , איטליה , המאה , 0 "הט סימן לג , הפוסק גם הוא שעל הקהל כולו מוטלת החובה לממן את מערכת החינוך , ובעניין זה המיעוט כופה את הרוב ( בפסק הלכה קצרצר זה אין מהרי"ק

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר