על היחסים בין זכויות אזרחיות־פוליטיות ובין זכויות חברתיות־כלכליות

עמוד:282

( ב ) תקנה להגנת מדור האלמנה על פי דין תורה , האשה אינה יורשת את בעלה . לכן התקינו חכמים תקנה הבאה להבטיח לאלמנה את קיומה מנכסי העיזבון כל ימי אלמנותה . וכך נאמר במשנה : "לא כתב לה ... 'את תהא יתבא בביתי ומיתזנא מנכסי כל ימי מיגד אלמנותיך בביתי' [ קרי , את תהיי יושבת בביתי וניזונת מנכסיי כל ימי משך אלמנותך בביתי ] - חייב , שהוא תנאי בית דין . כך היו אנשי ירושלם כותבין . אנשי גליל היו כותבין כאנשי ירושלם . אנשי יהודה היו כותבין : 'עד שירצו היורשין ליתן ליך כתובתיך . לפיכך , אם רצו היורשין , נותנין לה כתובתה , ופוטרין אותה " . לפי תקנה קדומה זו , האלמנה זכאית לגור בדירה שדרה בה בחיי בעלה כל זמן שלא נישאה מחדש , והיא זכאית גם למזונות מן העיזבון אף אם לא התחייב לכך בעלה במפורש בכתובה בשעת הנישואין . מהמשכה של המשנה אנו למדים שבעניין זה היה הבדל בין יהודה לבין ירושלים והגליל . בירושלים והגליל היו זכויות האלמנה עדיפות , מכיוון שהיתה זכאית ליהנות ממגורים ומזונות מן העיזבון כל זמן שאינה תובעת את כתובתה , והישארותה בבית היתה נתונה לשיקול דעתה . לעומת זאת , ביהודה היו היורשים זכאים להציע לאלמנה את סכום הכתובה המגיע לה ולשים קץ לזכויותיה , והישארותה בבית היתה נתונה לשיקול דעת היורשים . מנחם אלון משער שראשיתה של התקנה לא היתה ביוזמת החכמים , אלא יסודה במנהג שהתפתח באופן שונה באיזורים השונים , והוא קיבל גושפנקה חוקית רק מאוחר יותר , שאם לא כן , קשה להסביר את ההבדלים במנהג בין האיזורים השונים . ' 222 משנה , כתובות ד , י-יב . 223 אלון , לעיל הערה , 37 בע' . 471 וראו עוד פסק דינו של השופט ש' אסף א''בע 100 / 49 מילר נ' מילר , פ"ד ה 1305 , 1301 ואילך . 224 חילוקי מנהגים אלד , נמשכו בתולדות ישראל גם לאחר מכן . ראו : תשב"ץ , חלק ב , סימן רצב , תיקון ז ; שו"ת הריב"ש , סימן קז - שאימצו את מנהג אנשי יהודה . לעומת זאת , ראו שו"ת זיכרון יהודה ( לבנו של הרא"ש , ( סימן עח , שאימץ את מנהג אנשי ירושלים ( אם כי מתשובה זו נראה שלדידו , יסודה של התקנה אינו בהגנה על המדור והמזון של האשה , אלא בהגנה על כבודו של הבעל המנוח , שאין זה מכבודו שתוצא אלמנתו מביתו 225 . ( תקנה דומה , אם כי לא בעניין דיור דווקא , קובעת שמי שמת והניח בנים ובנות , ואין נכסי העיזבון מספיקים לזון את כל צאצאיו ( לפי המשנה בכתובות ד , יא , הבת זכאית למזונות מן העיזבון מכוח תנאי כתובה ) - הבנות ייזונו , והבנים יחזרו על הפתחים כדי לשמור על כבודן של הבנות . ראו בבא בתרא קלט ע"א-קמ ע"א .

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר