על היחסים בין זכויות אזרחיות־פוליטיות ובין זכויות חברתיות־כלכליות

עמוד:278

ד . דיור . 1 כללי כבר אמר איוב : "בחוץ לא ילין גר , דלתי לארח אפתח " . אכן , כפי שראינו לעיל , אחת מחובות הצדקה הבסיסיות היא לדאוג לקורת גג לחסרי בית . וכבר פירשו חכמים את הפסוק " די מחסרו אשר יחסר לו" , ואמרו : '" די מחסורו' - זה הנין " . ; ועל פי זה פסק הרמב"ם : "יתום שבא להשיאו אשה - שוכרין לו בית , ומציעים לו מטה וכל כלי תשמישו , ואחר כך משיאין לו אשה " . ועוד אמר בהמשך דבריו : "אין פוחתין לעני העובר ממקום למקום מככר אחד [ של לחם ... [ ואם לן , נותנץ לו מצע לישן עליו וכסתליתן תחת מראשותיו " . חובה זו מוטלת לא על הפרט בלבד , אלא על הציבור כולו , כעולה מתשובת המהרשד"ם , ר' שמואל די מדינה " , רבה של סלוניקי ומגדולי המשיבים במאה הט"ז . המהרשד"ם נשאל בעניין קהילה בת חמש מאות בעלי בתים עשירים , "ואין להם אכסניה לארחי ופרחי [ קרי , אורחים מזדמנים ] העוברים ושבים כדי שיתאכסנו . "שם המבקרים בעיר שוהים ב"בית הכנסת של , "נשים אבל אין להם שם "שום הכנה , לא אפיה ולא בישול ולא מטה ולא שלחן ולא מנורה , ויורדים בו . "גשמים ולא זו בלבד שהעניים המזדמנים לעיר נאלצים לגור שם בתנאים קשים אלה , הם גם מסכנים את בריאותם . משנודע לרב המקומי שבקופת "חברת קברים [ קרי , חברה קדישא " [ יש יתרת זכות גדולה של "חמישים פרחים [ קרי , שמו העברי של המטבע , " [ Florin הוא פנה אל החברה בזה הלשון : "מה אתם נרפים ? החזיקו במצוה זאת , ועשו הקדש בזה האופן שתבנו שלושה בתים בית אכסנייא לעוברים ושבים עניים ובעלי תורה " , וציין שבתים אלה יוכלו לשמש גם מרכז לימוד תורה לילדי העיר . אכן , הציבור נרתם למשימה זו , אלא שנתרוקנה הקופה לפני שהושלמה הבנייה . עתה , אחת מארבע הקהילות שבעיר מסרבת לתרום להשלמת הפרויקט בטענה שהבתים נבנו שלא בשטחה ועוד טענות מטענות שונות . פנו בני הקהילה אל המהרשד"ם שיפסוק אם אפשר לחייב את בני הקהילה להשתתף בהשלמתו של פרויקט הדיור . המהרשד"ם מברך על היוזמה להקמת המרכז הקהילתי האמור לשמש גם אכסניה לעוברי 206 איוב לא , לב . 207 דברים טו , ח . 208 כתובות סו ע"ב . 209 רמב"ם , הלכות מתנות עניים , פרק ז , הלכה ד . 210 שם , הלכה ח . 211 שו"ת מהרשד"ם , אורח חיים , סימן כ .

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר