שער ראשון: זכויות כלכליות, חברתיות ותרבותיות: מבט כללי והשוואתי

עמוד:270

הלשכה [ קרי , קופת הציבור , [ ומוםיפין להם [ קרי , שכר ] כדי צורכן , הם ונשיהם ובניהם ובני ביתן " . זאת ועוד , מדברי הפוסקים עולה שהשכר צריך להיות לפחות "כדי חייו" של 159 העובד . חקיקת חוקים המבטיחים שכר מינימום לכלל עובדי המשק הינד . בוודאי דבר ראוי ומבורך , שכן כבר הזהיר אחרון הנביאים מפני ניצולם של העובדים בידי מעבידיהם , ואמר : "וקרבתי אליכם למשפט והייתי עד ממהר במכשפים ובמנאפים ובנשבעים לשקר , לנעק'ל / י שכר 'שכיד 160 אלמנה ויתום ומטי גר ולא יראוני אמר ה' צבאות " . ואף על פי שמבחינה פורמלית "עושקי שכר שכיר" הם מי שאינם משלמים לעובד את שכרו ומחזיקים אותו תחת ידם , מבחינה מוסרית אין ספק שמי שאינו משלם לעובד תמורה הולמת גם הוא מן העושקים . ואם לא נקבע השכר במפורש בהסכם העבודה , חל הכלל "הכול כמנהג , 162 "המדינה דהיינו : משלמים לעובד שכר כשיעור הנוהג לאותה עבודה באותו מקום , אף יותר מן השכר המינימלי . משהגיע המועד לתשלום השכר לעובד , אסור למעביד לאחר בתשלומו בשום אופן . יסודו של איסור זה , המקובל כיום ברוב המדינות , בא כבר בספר ויקרא : "לא תעשק את רעך ולא 159 השווו שו"ת משפטי עוזיאל , חלק ד , חו"מ , סימן מד , ד"ה שיעור שכר , שהרחיק לכת לטובת העובד , וכתב לעניין "עבודה : "עברית "מצוה זו מחייבת את כל בעל הבית לשלם לפועליו כשעור m שיוכל הפועל לפרנס את עצמו במרת רמת דרגת החיים שבמקום עבודתו . דבר זה לא בפירוש איתמר [ קרי , נאמר ] לא [ צ"ל : אלא - מ' [ 'ו מכללא איתמר , שנאמר בעבד עברי : 'כי טוב לו , 'עמך ודרשו רז"ל : עמך - במאכל , עמך - במשתה , לחייב את האדון להשוות את העברי [ צ"ל : העבד - מ' [ 'ו למדת רמת החיים שלו ( קדושין . < 'כ ומזה אתה למד לדין פועל שאף על פי שאין בעל הבית חייב להשוותו לעצמו לפי שאינו סמוך על שלחנו , אבל בתשלומי שכר עבודתו חייב לשלם לו במרה כזו שיוכל לחיות לפי דרגת רמת החיים שבמקום העבודה . וכן אמרו : 'כי ימכר לך אחיך העברי' - שתנהוג בו באחוה ( ספרא , ויקרא שם . < ובכלל מנהג אחוה הוא לדאוג על חייו של הפועל שיהיו משופרים ומכובדים במרה ידועה " . ( ההדגשות שלי - מ' ;< . 'ו ורהפטיג , לעיל הערה , 147 בע' . 254 ואולם השוו שו"ת מנחת שלמה , חלק א , סימן פז , ס"ק ג בסופו , המבחין בין מעסיק פרטי ובין מעסיק ציבורי , שהמעסיק הציבורי חייב "לפרנסם . "בכבוד 160 מלאכי ג , ה . 161 וראו הגדרת העושק אצל הרמב"ם , הלכות גזלה ואבדה , פרק א , הלכה ד , וראו ע"א 719 / 78 איליט נ' אלקו , פ"ד לד , 687-685 , 673 ( 4 > לגלגולי המשמעות של המושג "עושק" במקורות המשפט העברי . 162 בבא מציעא פג ע"א .

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר