מבוא: הזכויות החברתיות - רעיון שהגיע זמנו

עמוד:148

אלה נועדו להבטיח שההכרעה בסוגיות הנידונות תבטא את עמדת הציבור , באמצעות נציגיו בכנסת . האכיפה של מגבלות אלה בדרך של ביקורת שיפוטית אינה מעוררת קשיים מיוחדים , שכן במסגרתה , הביקורת השיפוטית אינה מכוונת להחלפה של ההליך הפוליטי , אלא דווקא לחיזוקו . אכיפת מגבלות אלה מאפשרת לבית המשפט להימנע מלנקוט עמדה באשר לתוכן ההכרעות השלטוניות . בישראל , המגבלה העיקרית בהקשר זה היא זו הנובעת מסעיף ) 1 א < לחוק יסוד : משק המדינה , שם נקבע כי החלטה על הטלת מיסים , אגרות ותשלומי חובה אחרים ועל שינוי שיעוריהם חייבת להיעשות בחוק או על פי חוק . הגבלה זו , הנגזרת מעקרון שלטון החוק , מבטאת את התפיסה שלפיה החלטה בדבר הטלת מיסים והספקת מימון ציבורי למוצרים מסוימים צריכה להתקבל על ידי גוף שניתן בו ייצוג לעמדות הציבור . היא נגזרת גם מן ההכרה בזכות לקניין . בהתאם , מוחלת הגבלה דומה , בשינויים המתאימים , גם כאשר מדובר בהטלת תשלומי חובה במסגרת התארגנויות אחרות . דרישה דומה נקבעה גם בנוגע לקביעת אופן השימוש בכספי המיסים ; לפי סעיף 3 לחוק יסור ; משק המדינה , המוצרים והשירותים שלהם יסופק מימון ציבורי ייקבעו בחוק - חוק התקציב . מגבלות מבניות נוספות נובעות . Constitution" 44 u . Chi . L Rev . ( 1976 ) 275 לעיתים משתמשים בהקשר זה במונח "חוקה כלכלית" כמסגרת כוללת של המגבלות המוסדיות המוטלות על מקבלי החלטות כלכליות , כגון הוראות המבטיחות את עצמאות הבנק המרכזי בקביעת המדיניות המוניטרית , הגבלות בדבר היקף הגירעון בתקציב וכדומה : . Repeal of a Federal Budget Amendment" 35 Tulsa L . J . ( 2000 ) 353 ( 200 1 ) 3 ; B . T . Ishikawa "The Stealth Amendment : The Impending Ratification and Economic Regime , and Long-Term Inflation" 12 Constitutional Political Economy P . Bernholz "Monetary Constitution , Political- 40 לדיון בהוראה זו ראו , למשל , בג '' צ 1640 / 95 אילנות הקריה ( ישראל ) בע"מ נ' ראש עיריית חולון , פ '' ד מט . 582 < 5 > ההגדרה המקובלת של מס בהקשר זה היא "לקיחה שלטונית , שהתמורה לה אינה שוות ; "ערך אי יורן "היקף ההגנה החוקתית על הקניין וההתערבות השיפוטית בחקיקה כלכלית" משפטים כה > תשנ"ז < . 449 , 443 41 ראו א' ברק "החוקה הכלכלית של ישראל" רבעון לכלכלה < 1 > 98 ( תשנ '' ח < . 8 , 7 42 ראו למשל , לעניין חיוב חבר באגודה שיתופית בתשלומי חובה , ע"א 524 / 88 "פרי , "העמק אגודה חקלאית נ' שדה יעקב , פ"ד מה 529 < 4 > ( להלן : עניין פרי העמק . ( 43 ראו בהקשר זה גם סעיפים 40 ו 41 לחוק יסודות התקציב , . 1985-ה"תשמ בדרך זו בא על פתרונו , באופן חלקי בלבד , הקושי הנובע מן ההכרה הרחבה בסמכותה של הממשלה להעניק כספים ולספק מוצרים ושירותים אף בלא הסמכה מפורשת לכך בחוק , וזאת מכוח סמכויות הממשל הכלליות שלה ( ומכוח הוראת סעיף 40 לחוק יסוד : הממשלה . ( להכרה בסמכות " טבועה" זו של הממשלה ראו , למשל , בג '' צ 287 / 91 קרגל בע"מ נ' מנהלת מרכז השקעות ,

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר