מבוא: הזכויות החברתיות - רעיון שהגיע זמנו

עמוד:139

אולם הנחת היסוד של הדיון המובא כאן שונה . עקרונות יסוד של משטר דמוקרטי מחייבים כי אופן קבלת ההחלטות בנוגע למימון ציבורי יוביל לכך שההכרעות יבטאו את תפיסת הצדק המהותית המועדפת על הציבור . בהקשר הנידון כאן , ההנחה היא שהכרעה בדבר מימון ציבורי של מוצרים הינה צודקת אם היא מבטאת יישום של "התיאוריה של מימון ציבורי" שהציבור הרלוונטי דוגל בה . במילים אחרות , השאיפה היא שההכרעה תבטא את עמדתו העקרונית של הרוב הרצון" ) הכללי" של כל אחד מחברי הקבוצה ( באשר למוצרים שראוי לספק להם מימון ציבורי . החלתה של אמת המידה האמורה נועדה לקדם שני יעדים מרכזיים : האחר , הנגזר מעקרון שלטון החוק , הוא כי הכרעות בדבר מימון ציבורי יבטאו עקביות , כלומר יישום של תיאוריה מסוימת של מימון ציבורי , ולא יתבססו על שיקולים חלוקתיים צרים או על אינטרסים אישיים ( או קבוצתיים ) של מקבלי ההחלטות . היעד האחר , הנגזר מעקרונות יסוד של משטר דמוקרטי , הוא שתוכנה של התיאוריה של מימון ציבורי המיושמת יבטא את ההעדפות של הציבור הרלוונטי , ולא יתבסס על ההעדפות של גורם ריכוזי כלשהו . בשורות הבאות אנסה להראות כי הענקת שיקול דעת בלתי מוגבל לציבור עצמו , או לגורם ריכוזי כלשהו , להכריע בסוגיות בדבר מימון ציבורי אינה צפויה להניב הכרעות ראויות . דרך זו אינה מבטיחה כי ההכרעות יתקבלו בדרך המבטאת יישום עקבי של תיאוריה כלשהי של מימון ציבורי . כך גם הדרך השנייה , שלפיה היקפו של שיקול הדעת של מקבלי ההחלטות מוגבל מכוח ההכרה בזכויות חברתיות ואכיפת ההגנה עליהן בדרך של ביקורת שיפוטית . דרך זו מעוררת קושי בעיקר בנוגע ליעד השני שהוזכר לעיל , בדבר מתן ביטוי להעדפות הציבור הרלוונטי . 15 ז' ז' רוסו על האמנה החברתית > תשנ 0 '' ( פורסם במקור בשנת . 61-43 ( 1762 16 השאיפה לעקביות בהכרעות שלטוניות היא חלק מן הדרישה ל"צדק פורמלי" בפעילותה של כל רשות שלטונית : . Rawls , supra note 13 , at pp . 55-60 , 235-242 מכאן החובה המוטלת על רשויות שלטוניות לקבוע מראש אמות מידה כלליות להפעלת סמכויותיהן . ראו למשל , בג"צ 780 / 83 ישיבת תומכי תמימים מרכזית נ' מדינת ישראל ( לא פורסם ;( בג"צ 59 / 88 צבן נ' שר האוצר , פ"ד מב 705 < 4 > ( להלן : עניין צבן ;< בג"צ 637 / 89 חוקה למדינת לישראל , עמותה נ' שר האוצר , פ"ד מו ; 191 < 1 > בג"צ 26 / 01 עירית רחובות נ' שר הפנים ( טרם פורסם ) ( להלן : עניין עיריית רחובות . ( ראו גם י' דותן "החובה לקבוע כללים מינהליים" משפטים כג > תשנ"ד < . 437 17 למשל , דיין אורבך , לעיל הערה , 9 בע' : 396-395 "מטרתה של המסגרת המדינית ... לגלות את 'רצונה הקולקטיבי' של הקהילה , לנסח מטרות ציבוריות " . ראו בהקשר זה : . F . I . Michelman Brennan and Democracy ( Princeton , 1999 ) 14-16

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר