תוכן עניינים

עמוד:617

( להבדיל מחוקתי . ( סעיף 3 לחוק זכויות התלמיד מעגן את הזכות לקבל חינוך רק כפוף לחקיקה הקיימת . סעיף 5 לחוק זכויות התלמיד מעגן את הזכות לשוויון בחינוך באופן דומה לזה שבו עוגנה כבר בעבר בסעיף > 3 ב < לחוק לימוד חובה . / 7 נעי / 7 השנייה נוגעת בשוויון האינדיווידואלי והקבוצתי בחינוך : יש להבין את בעיות החינוך בישראל לא רק על רקע המסגרת הנורמטיבית שתוארה , אלא גם בהקשר הפוליטי . החינוך הינו שדה מערכה פוליטי של הדור הבא , והוא מושך אליו מאבקי שליטה בלתי פוסקים בין מפלגות וקבוצות לחץ בנוגע לתכנים של החינוך ולתקציבי החינוך . בהקשר זה ניתן לציין את הבעיות הרבות הנוגעות בסוגיית החינוך במגזר החרדי או את הבעיות הנוגעות בחינוך במגזר הערבי . קבוצת מיעוט אחרת , שאינה קבוצה לאומית או דתית , ואשר חשופה לפגיעה ולקיפוח בהקשר החינוך , הינה הקבוצה של הילדים הנכים ובעלי הצרכים המיוחדים . המצב הפוליטי המשפטי המתואר - מאבקים פוליטיים הנוגעים בתוכן החינוך ובתקציבי החינוך והיעדרו של הסדר עקרוני ביחס לחינוך מעמידים את הזכויות בחינוך בישראל במעמד מעורפל ואף נחות ביחס לזכויות חוקתיות אחרות , ולכך יש כמה השלכות אפשריות : א . אין זה ברור אם הסטנדרט המינימלי שחוקי החינוך הרגילים מעניקים לפרט הינו סטנדרט מספק . כמו כן אין זה ברור מי הם הפרטים הזכאים לסטנדרט זה ( למשל : הורים או ילדים ) ומהו היחס ביניהם במצבים שבהם יש התנגשות בין זכויותיהם . ב . בהיעדר הכרה בזכות חוקתית לחינוך , בתי המשפט אינם מוסמכים להעביר תחת שבט ביקורתם חוקים חדשים ( או תיקוני חקיקה לחוקים הקיימים בנושאי חינוך < הגורעים מרמת החינוך הנוהגת כיום . כך , למשל , חוק המבטל יום לימודים ארוך ( במידה שהוא קבוע בחוק , ( חוק המטיל על הורי תלמידים נטל כלכלי כלשהו בשל חינוכם או חוק הפוגע ביכולתם של ילדים חריגים להשתלב במערכת החינוך הכללית ( או לקבל חינוך מיוחד המתאים למגבלותיהם ) אינם חשופים לביקורת שיפוטית . ג . בהיעדר הכרה בזכות לחינוך כבזכות חוקתית , זכות זו עלולה לסגת מפני אינטרסים וזכויות אדם אחרות ( הנהנות לעיתים ממעמד חוקתי על חוקי . ( כך , למשל , בדוגמה של עבריין קטין המורחק מהחברה לבית הכלא בשל האינטרס של הגנה על בטחון הציבור , ואגב כך נפגעים מהלך חינוכו ונגישותו לחינוך הרגיל . ד . בהיעדר הכרה במעמד חוקתי של הזכות לחינוך , פרשנות החקיקה הרגילה בנושאי 180 על כך ראו רבין , לעיל הערה ו י בע' 425 ואילך . 181 שם , בע' 388 ואילך ; סבן , לעיל הערה 182 . 47 רבין , שס , בע' 412 ואילך .

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר