זכויות כלכליות, חברתיות ותרבותיות בישראל

עמוד:224

( 2 ) נשיא בית המשפט , בפרשנותו את חוקי היסוד , נקט בתפיסה ליברלית של שיח זכויות האדם , אשר התקבלה כתפיסה הדומיננטית בעיצוב שיח זכויות האדם בישראל ( 3 ) . בית המשפט לא גילה "אקטיביזם שיפוטי" ביחס לנושאים בעלי אופי חברתי גם במקרים שהוא היה יכול לעשות כן . ( 4 ) חופש החוזים הוגדר כרכיב המוגן על ידי חוק יסוד : כבוד האדם וחירותו מבלי שהדבר התחייב מלשון החוק ( 5 ) . בדיון על המושג "קיום בכבוד" הדגישו בתי המשפט , ובמיוחד הנשיא ברק , את המושג " קיום מינימלי בכבוד" , תחת הביטוי "קיום נאות בכבוד" או "קיום הולם , "בכבוד בדומה לביטוי שהאמנות הבינלאומיות הרלוונטיות נוקטות בו . וחירותו , ( והן בפרסום אינטנסיבי ורצוף מאוד ( בשנים ( 1992 / 4 של מאמרים אחדים בנושא זה . ראו א' ברק "המהפכה החוקתית : זכויות יסוד מוגנות" משפט וממשל א ( תשנ"ב ) ; 9 א' ברק " זכויות אדם מוגנות : ההיקף וההגבלות" משפט וממשל א ( תשנ"ב ) ; 261 , 253 ברק , לעיל הערה , 68 בע' ; 163 א' ברק "חוק יסוד : חופש העיסוק" משפט וממשל ב ( תשנ"ד < . 202 , 195 85 ברק "המהפכה החוקתית : זכויות יסוד , "מוגנות שם . 86 אכן , משפטנים מתחו על כך ביקורת . בהתפלמסה עם ברק , פרופסור רות בן ישראל כותבת : " מצער מאד , ואולי אף מתמיה , כי השופט ברק , שהנו אביר זכויות האדם כל אימת שמדובר בזכויות אדם בתחום האזרחי והפוליטי , לא כלל במסגרת תפיסות היסוד של ד , צימר הנאור בישראל , שעל פיהן הוא מכוון את פרשנות המושג כבוד האדם וחירותו במדינה יהודית ודמוקרטית , אף לא אחת מזכויות האדם החברתיות ... בקיצור , ממשנתו הכתובה של ברק , עולה כי ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית , המשקפים ככאלה את תפי 10 ת , 7 י 770 של האומה , אינם כוללים את זכויות האדם החברתיות . מדברים אלה נובעת מסקנה הרת גורל בהקשר להשלכות חוקי היסוד על משפט העבודה ומערכת יחסי העבודה " . בן ישראל , לעיל הערה , 1 בע' 31 ( ההדגשה במקור . ( וכן ראו גרוס , לעיל הערה , 1 בע' . 89-83 87 הדוגמות הבולטות בנידון הן בג"צ 1554 / 95 עמותת "שוחרי גיל"ת" נ' שר החינוך , התרבות והספורט , פ"ד נ ; 2 < 3 > ובג"צ 403 / 99 כהן נ' ראש הממשלה בנימין נתניהו ( לא פורסם , ( תקדין עליון . 608 < 2 > 99 ראו דיון אצל י' אלבשן "השעון המקולקל מסרב לנוע" משפט נוסף 1 > תשס"א < ; 9 ג' ברזילי "הגמוניה שיפוטית , קיטוביות מפלגתית ושינוי חברתי" פוליטיקה 2 ( תשנ"ד-תשנ"ו ) . 44 , 31 88 ברק "זכויות אדם מוגנות : ההיקף , "וההגבלות לעיל הערה 89 . 84 רע"א 4905 / 98 גמזו נ' ישעיהו , פ"ד נה , 360 ( 3 > דברי הנשיא ברק . 90 ד '' ר אייל גרוס טוען כי אף על פי שבפרשנותו הנשיא ברק אומר שהוא מציע פרשנות ל"כבוד האדם" על פי דגם ביניים , בפועל , "אם נסתכל על הזכויות שברק מונה כנכללות

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר