זכויות כלכליות, חברתיות ותרבותיות בישראל

עמוד:216

בהתאם להצעה , נטל ההצדקה של מדיניות שאינה מונעת פערים חברתיים יוטל על כתפי הרשות המבצעת והרשות המחוקקת . הגם שעצמאותן של הממשלה והכנסת לעצב מדיניות כלכלית חברתית תישמר , יהיה עליהן להוכיח שהפערים שנוצרו בעת עיצוב המדיניות הכלכלית החברתית הולמים את ערכיה של מדינת ישראל , נועדו לתכלית ראויה ומופעלים במידה שאינה עולה על הנדרש . . 3 הוספת "הזכות 64 "לעבודה סעיף 3 להצעות החוק הפרטיות מרחיב את סל הזכויות החברתיות המפורטות בהצעת החוק הממשלתית בשני כיוונים ; ראש ת , הוא מפרט באופן רחב יותר את הזכויות . הצעת החוק של חבר הכנסת עמיר פרץ כוללת גם זכויות "לדיור ואיכות הסביבה" ו"לצרכנות , "הוגנת שניתן לראות בהן פירוט של הזכות לרווחה חברתית הקבועה בהצעת החוק הבסיסית . הצעת החוק של ענת מאור מרחיבה את הזכות לחינוך גם לזכות להשכלה גבוהה . שנית , הוא מוסיף את "הזכות . "לעבודה זכות זו , המצויה גם באמנות הבינלאומיות , מבטאת תפיסה רחבה יותר של זכויות כלכליות חברתיות מאשר הבטחת רווחה כשלעצמה . הרעיון הטמון בזכות לעבודה הוא יצירת מרחב חירות לאדם להתפרנס בכבוד ולא להיות תלוי בקצבות המשולמות על ידי המדינה . כמו כן יש לאפשר לכל אדם לפתח את הפוטנציאל האישי שלו במקום העבודה . על כן , הזכות לעבודה מטילה על המדינה , בין היתר , חובה לדאוג ליצירת מקומות עבודה . חובה זו תוכל להתממש רק באמצעות מעורבות הולמת של המדינה בכלכלה , במקביל לעידוד היזמות העסקית הפרטית . על המדינה להבטיח איפוא באופן מרבי מקורות תעסוקה שיהלמו את רמת ההשכלה של אזרחיה ולהתוות תוכניות מתאימות להכשרה והסבה מקצועית . . 4 הזכות לשבות כל הצעות החוק מכירות בזכות השביתה , אך יש הבדלים מסוימים בין ההצעות השונות . כל ההצעות מאפשרות לעובדים לשבות לא רק לשם שיפור תנאי עבודתם , אלא גם לשם קידום "ענייניהם הכלכליים והחברתיים" ( משמע , גם במסגרת מאבק נגד מדיניות ממשלתית . ( עם זאת , הצעות החוק של מאור ופרץ כוללות תוספת המדגישה במפורש גם את 64 הזכות לעבודה מופיעה כבר בסעיף 6 לאמנה בדבר זכויות חברתיות , לעיל הערה 65 . 2 בן ישראל , לעיל הערה . 9

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר