זכויות כלכליות, חברתיות ותרבותיות בישראל

עמוד:209

שימוש באמצעי הסברה דמגוגיים על-ידי מתנגדי הצעת ההוק - המתנגדים לחוק יסוד : זכויות חברתיות נקטו באסטרטגיות הסברה חד ממדיות , שהצליחו להשפיע על עמדתם של חברי כנסת רבים . ראשית , הועלו טענות המזהירות מפני ההשלכות הכלכליות התקציביות הקיצוניות של חוק היסוד , וזאת בהתעלם מהכלים והאמצעים המגוונים שפיתחו האו"ם , ארגון העבודה הבינלאומי ( 1 L 0 ) ומדינות שונות והאקדמיה על מנת להגדיר ולכמת את הזכויות החברתיות הכלכליות במונחים של חובת מימון ציבורי . שנית , המתנגדים ניסו להקצין את עמדת התומכים בזכויות חברתיות כלכליות כאילו הם תומכים במשטר כלכלי חברתי שוויוני מוחלט , בעוד שהכרה בזכויות החברתיות הכלכליות אינה קריאה לחלוקה מחדש של המשאבים הלאומיים עד לכדי רמה של שוויון חברתי מלא , אלא נטילת מחויבות להבטחת רמת חיים הולמת ואפשרות לקיום אנושי לכל אלה שאינם יכולים או אינם מצליחים לעשות כן בכוחות עצמם . לבסוף , שרי המשפטים , שהתנגדו לחוק יסוד : זכויות חברתיות , טענו שהניסיון הבינלאומי והמדינתי בנושא זה מצומצם . אולם גם דרך הצגה זו של הדברים הינה מטעה : סקירת האמנות הבינלאומיות מצביעה שהן מעגנות את הזכויות החברתיות הכלכליות כזכויות שוות ערך לאלה של הזכויות האזרחיות הפוליטיות . נוסף על כך , ניתן ללמוד רבות מהפרקטיקה של מדינות אחרות באשר לאופן ההתמודדות עם האתגרים המיוחדים הנובעים מהזכויות החברתיות הכלכליות . פגיעה קשה בדמוקרטיה ורמיסת סמכות הכנסת באמצעות "חוק ההסדרים במשק - ™ "המרינה חוק ההסדרים נועד במקורו לשעת חירום בלבד ( הוא "נולד" בשנת , 1985 52 על השימוש בנימוקים של היעדר זכויות חברתיות כלכליות בחקיקה המשווה והבינלאומית וכן בהנמקות כלכליות ראו בתשובת שרי המשפטים בדברי הכנסת בעת העלאת הצעות החוק של ועדת חוקה , חוק ומשפט והצעות החוק הפרטיות . כמובן שהמתנגדים להצעת החוק מטעמים כלכליים מתעלמים מן העלות הכלכלית הכרוכה במימוש הזכויות האזרחיות הפוליטיות ( הקמת כוחות משטרה , קיום בחירות וכדומה . ( 53 ראו מאמרו של ב' מדינה "חובתה של המדינה לספק צרכים בסיסיים : מ'שיח של זכויות' ל'תיאוריה של מימון ציבורי , "' המתפרסם בקובץ זה . 54 ראו : 1 ( 1948 ) 71 Universal Declaration of Human Rights . G . A . res . 217 A ( III ) , U . N . Doc . A / 810 האמנה בדבר זכויות חברתיות , לעיל הערה fUtHtn ; June 1961 , 529 U . N . T . S . 89 European Social Charter , 18 ; 2 המתוקנת משנת 55 . ( Revised ) , 3 May 1996 , E . T . S . 163 European Social Charter : 1996 ד' נחמיאס וע' קליין "נייר עמדה מס' . 17 חוק ההסדרים : בין כלכלה ופוליטיקה" ( המכון הישראלי לדמוקרטיה , תשנ"ט . (

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר