מבוא אוצר או יוצר?

עמוד:12

יקפידו שבנם יימצא אך במצבים שכלפיהם צריך להשתמש במשפטים שבהם הנושא בנוי משם אחד או מחיבור שני שמות בלבד , כגון אבא ואמא הולכים , אמא ודני מחכים , או אבא ודני שבים . האם יש ספק שאותו דני , אם אך יזדמנו לו אבא ואמא ודני יחד , ולפי מצב חדש זה צריך יהיה להשתמש בנושא מחובר משלושה שמות — שאכן יאמר באותה הזדמנות אבא ואמא ודני הולכים ? אף אם לא נערוך ניסוי כזה , הנה תצפיות יוכלו לאשר זאת בנקל . הרי עקרונית אין סוף למספר ה'דגמים של משפט' שאפשר להעמיד , הואיל ואין סוף למספר השמות שאפשר לחבר זה אל זה כדי שיחד ישמשו בתפקיד נושא במשפט . הוא הדין במספר התארים שאפשר לחבר אל התואר הראשון המשמש לוואי לאחד השמות במשפט . עתה תארו לעצמכם אותו מספר כפול ומכופל , המתקבל כשכל שם בשורה הארוכה ( והאינסופית להלכה ) של השמות זוכה לשורה ארוכה ( ואינסופית להלכה ) של תארים י אם אמנם משתמשים אנו רק במעט מן ה "עושר" הזה המותר לנו בהנאה , בכל זאת לא נוכל להעמיד דגם משפט המגביל את מספר השמות שמותר לחברם , כדי שביחד ישמשו כנושא . הרי עשוי ילד הפלא שלנו להוסיף אך שם אחד בלבד מעל למספר השמות המחוברים שבדגם , ומיד שוב אין זה אותו הדגם . מכאן שהתיאוריה של חיקוי על פי דגם אין בה ממש . 0 . 5 ואכן שיקולים כאלה ודומיהם עמדו לנגד עיניהם של בלשנים שנתנו דעתם על שאלה וו בשנים האחרונות . בייחוד נועם צ'ומסקי ( הידוע אצלנו יותר בשם חומסקי ) הוא שבא לידי הכרה כי דרושה תשובה אחרת לשאלה איך לומד ילד לדבר . צ'ומסקי קשר שאלה זו בתופעה כללית יותר , והיא התופעה המובנת מאליה , שלפחות חלק ממה שאדם משמיע או כותב לא הושמע ולא נכתב מעולם . ופירושו של דבר הוא , שכל אדם בחזקת יוצר הוא , יוצר משפטים ופסקות , וודאי גם חיבורים שלמים . 0 . 6 ברצותו לתת תשובה אחת לכל השאלות הללו , דימה צ'ומסקי את מוח האדם למנגנון המסוגל ליצור משפטים . מנגנון זה הוא מנגנון טבוע מלידה ( והרי זה ניסוח מודרני ל"כוח אלוהי הטבוע בו , ( "באדם וכהיקפו לפחות הוא מיוחד למוחו של האדם . מנגנון זה עשוי ליצור משפטים , אם אך תיקבע לו איזו תוכנית פעולה . קל להכיר כי דימוי זה לקוח מתורת המחשבים : קבע למנגנון היצירה של האדם את תוכנית הפעולה , ספק לו נתונים ממוינים ( המה המילים , ( ומיד הוא פולט משפטים . תוכנית הפעולה של מנגנון הדיבור עשויה כמערכת של חוקי יצירה . אלה הם כללי הדקדוק האמיתיים . הם פותחים בישות המופשטת ביותר ועוברים ומגיעים עד לפרטי הפרטים של ביצוע המבעים השונים . מלבד כללי היצירה יש במוח האדם גם זיכרון , ובו אוצר גדול של מילים . אצל הילד האוצר הזה קטן בהיקפו , וככל שהוא גדל כן גדל האוצר . אבל החוקים , חוקי היצירה , נשארים כמעט ללא שינוי מגיל צעיר מאוד . 0 . 7 חוקי היצירה הם החוקים שלפיהם מצרף אדם את המילים למשפטים . ומילים רבות שלא שמע האדם מימיו , אף הן פרי יצירה והן ערוכות על פי חוקי היצירה של המילים . חוקי היצירה הם המסבירים איך אנו יכולים ליצור מספר אינסופי של משפטים שונים זה מזה . לא דגם קפוא הוא , כי אם חוק יצירה העשוי לפעול שוב ושוב על אותו צירוף ולהוסיף עליו פעם בפעם , למשל , עוד שם אחד אל שורת השמות שלפניו . סקרנותנו הטבעית מעוררת אותנו לנסות ולגלות מה הם חוקי היצירה הללו . האם נוכל לנסחם כהלכה ? ברור שהם צריכים להיות מדויקים בתכלית הדיוק , שהרי המדובר אמנם במנגנון עצום

הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר