נאום

מתוך:  > מבט מל"מ > נאום

עמוד:24

נאום אב noir'U i ' wutcv 1 ה"שראל"ת אפרים הלוי * אבשלום פיינברג , ממקימי מחתרת ניל"י היה האבטיפוס של איש המודיעין הישראלי הצעיר בעל הרקע התרבותי המגוון פיתח יכולות מרשימות של מחקר מודיעיני ביצוע ודיווח נאום יו"ר המל"מ בחנוכת האנדרטה המחודשת לזכרו בפארק חדרה ב 13 ביוני אנו נפגשים כאן היום , כמאה שנה אחרי שאבשלום פיינברג היה נתון בעיצומה של פעילות ענפה , בראשיתית , בתחום המודיעין האסטרטגי והטקטי של עם ישראל בארצו - הרבה שנים והרבה מאוד מעשים לפני שקמה מדינת ישראל . אבשלום וחבריו שהקימו את ניל"י - נצח ישראל לא ישקר - היו צאצאי העלייה הראשונה של ראשית הציונות , אך לא היו שליחי ההנהגה היהודית של אותם ימים בארץ ישראל . הם לא נהנו מתמיכתה וגיבשו תפיסה אסטרטגית וגיאו פוליטית שונה לגמרי מזו של פרנסי העדה . על אבשלום כתב מרדכי בן הלל הכהן כי הוא " טיפוס לא נורמלי , סורר ומורה שאינו מקבל מרות ונכון להפקיר גם את עצמו גם את כל סביבו . " אגלה לכם סוד : תיאור זה נכון גם היום ליחידי סגולה ב"מוסד" - דמויות ייחודיות ושוברות מוסכמות . הצעיר כמו הוכשר משחר נעוריו לייעודו - סבו , מאיר בלקינד , דאג לחינוכו היהודי ואילו אביו שלח אותו לכותאב המוסלמי שם למד ערבית וקוראן . עוד שנתיים בילה בבית הספר "כל ישראל חברים" ביפו ושנתיים נוספות בבית הספר אליאנס בפריז - ממש הכשרה מעמיקה לקראת שליחותו הלאומית . מצויד בכלים לשוניים ותרבותיים רחבים אלה פיתח אבשלום מיומנויות ודרכי פעולה של קצין מודיעין ותיק ומנוסה הן כדי לפתח תפיסה כוללת של משימות ומטרות והן כדי להגשים אותן . תחילה התפיסה : לא יהיה עתיד לעם היהודי בארץ ישראל אם לא יזכה לפשוט מעליו את עול השלטון העותמאני . לשם כך על היהודים להתחבר לבעל ברית חיצוני , במקרה זה הבריטים הלוחמים בתורכים במזרח התיכון , ולסייע לו במערכה שלו . על היהודים להמחיש את יכולותיהם המקצועיות ועליהם לספק בפועל מידע ערכי וייחודי כדי להוכיח את ערכם כבעל ברית וכדי לזכות בתמורה מדינית לאחר מכן . בכך היה חלוץ של גישת יסוד מודיעינית- אסטרטגית שעוצבה דורות מאוחר יותר והמשמשת אבן יסוד להתנהלותה של ישראל מאז הקמתה . מהמקום שממנו בא , בתוך יישוב עברי שמנה עשרות אלפים בלבד , כושר הראייה של אבשלום לחזות מרחוק את הצורך הבסיסי הזה היה נדיר באיכותו . אבשלום יצא למצרים לאחר כמה כישלונות של אחרים כדי ליצור קשר עם הבריטים . הוא זייף תיעוד לצורך נסיעה זו והצליח להגיע לקצין מודיעין צעיר , סגן לנארד וולי , ולרכוש את אמונו . שלב "הקמת המגע" הוא קריג 1 י בכל מהלך של "יומינט" - המודיעין האנושי להבדיל מהטכנולוגי - ואבשלום אכן הצליח "להתנדב" אצל מפעילו לעתיד , וולי . זה העביר אותו סדרת הדרכות מרוכזות , הטיל עליו משימות ונתן בו אמון . והנה המתגייס הופך מגייס : מעתה נוצרים הדפוסים לחתירה משותפת למטרה - תבוסת התורכים במלחמה . בהמשך נתפס אבשלום על ידי התורכים , הצליח להשמיד ראיות שהיו בידיו ועמד בהצלחה בחקירות קשות של שוביו . שלבים אלה של השמדת ראיות ועמידה בחקירה הם מן הרכיבים הקשים ביותר הן בהכשרת קצין המודיעין למילוי תפקידו והן בהתנסות בפועל במשימות שהן לעתים ממש קשות מנשוא . לאחר מכן השתחרר אבשלום מכלאו וחזר לפעילות - גם זה מהלך נועז כשלעצמו בשים לב לחוויות הקשות שבהן התנסה . את מותו מצא בדרכו למצרים במשימת מודיעין , עת נתקל יחד עם חברו למסע , יוסף ; 'לישנסק בחבורת בדואים אי שם באזור עזה בואכה רפיח . אני מסתכל על אבשלום דרך משקפת המודיעין של ישראל במאה ה , 21 ומה אני רואה ? תחילה המחקר - ניתוח המצב העכשווי , בחינת המטרה האסטרטגית , ניתוח השחקנים בזירה וזיהוי האויב מצד אחד ובעלי ברית פוטנציאליים מצד אחר . בשלב השני בא הביצוע על כל מרכיביו : פיתוח מיומנויות של איסוף מודיעין , ייצור ציוד עזר ( למשל זיוף מסמכים , ( הקמת מגע עם המסייע הפוטנציאלי ורכישת אמונו , קבלת הדרכה מסודרת כולל צפנים ואמצעי הסתרה , יציאה לאיסוף מידע ולאחר מכן הרישום והדיווח , מלאכה מקצועית המחייבת דיוק רב וסגנון בהיר מצד על אבשלום נכתב : "סיפוס לא נורמל , סורר ומורה שאינו מקבל מרות ונכון להפקיר גם את עצמו גם את כל . "סביבו אגלה לכם סוד : תיאור זה נכון גם היום ליחידי סגולה ב"מוסד" - דמויות ייחודיות ושוברות מוסכמות ראש "המוסד" לשעבר , יושב ראש עמותת המל"מ אבשלום פ"נברג

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר