מודיעין אזרחי

עמוד:5

וכקצין . במהלך שירותו בסיירת השתתף במבצע ההשתלטות על המטוס החטוף של חברת סבנה , ובמבצע יונתן היה מפקד צוות ביחידה . עליו הוטלה אז משימת ההשתלטות על חדר ה ק ^ בטרמינל של אנטבה . בשנים 1994-1984 שירת ארדיטי במגוון תפקידי פיקוד בחיל המודיעין , היה נספח צהיל וראש נציגות משרד הביטחון בדרום מזרח אסיה . ב 1997 מונה לנציג צה " ל במטה ללוחמה בטרור במשרד ראש הממשלה . הוא סיים את שירותו בצה"ל ב 2002 כראש חטיבת קשרי החוץ . באותה השנה התמנה לראש המטה ללוחמה בטרור במועצה לביטחון לאומי . לאחר התפטרותו של אילן מזרחי בסוף 2007 מונה ארדיטי לראש המועצה בפועל , מינוי שהפך בהמשך למינוי קבע . בעת כהונתו שונה שם המועצה ל מטה לביטחון , "לאומי ומשרת ראש המטה הפכה למשרת אמון פוליטית . לאחר היבחרו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מונה עוזי ארד לתפקיד ראש המטה לביטחון לאומי במקומו של ארדיטי . " תפקיד ראש המטה לביטחון לאומי ( המל"ל ) דורש תמרונים בלתי פוסקים בין ראש הממשלה , השרים , ראשי קהילת המודיעין וראשי הצבא וביטחון הפנים , כשהמטרה היא ליצור סינרגיה של מידע בין כל הארגונים השונים ולהגיש לראש הממשלה הערכות מודיעין מסודרות וממוקדות כדי להקל עליו ועל הממשלה את הליך קבלת ההחלטות . בפועל מתמודד ראש המטה עם ארבע דילמות עיקריות , " מאפיין ארדיטי את קשיי התפקיד שבו שימש כשנה וחצי בלבד . " הדילמה הראשונה מבין הארבע מתייחסת לעובדה שראש המטה לביטחון לאומי הוא יועצו של ראש הממשלה וגם של הממשלה עצמה , מצב שבו יש לעתים אינטרסים שונים , לפעמים צולבים , בין ראש הממשלה לשרים מסוימים . " הדילמה השנייה שעימה מתמודד ראש המל"ל נוגעת להיקף אחריותו . מה בעצם כולל בתוכו המושג ביטחון לאומי ? האם הוא מתייחס לכל דבר שיש לו השלכות על נושא הביטחון , כמו חינוך למשל , כמו שיש הטוענים , או שמדובר בנושאי חוץ וביטחון בלבד , עם תוספת קטנה שלפיה גם כל מה שראש הממשלה מחליט ? " הדילמה השלישית מתייחסת לשאלה כיצד הוא אמור לחלק את זמנו . האם עליו להעמיק בבניית כוח ובהכנת תקציב בן עשרות מיליארדי שקלים של כל גופי הביטחון , כמתבקש מתוקף אחריותו , או לעסוק בפעילות השוטפת יחד עם ראש הממשלה כיועצו הקרוב ? " הדילמה הרביעית , שנדמה שהתעצמה בימי כהונתו של עוזי ארד , עוסקת בחיפוש הגבול הנכון שבין תפקודו של ראש המל"ל כאיש מקצועי ונטול אגנדה פוליטית לבין ראש מטה המשמש יועץ קרוב לראש הממשלה , מפתח בו תלות וחשוף לתכתיביו בעניינים פוליטיים ומדיניים . " וזו הבעיה הגדולה ביותר של ראש המל"ל - ההתמודדות הזו עם ארבע הדילמות , כאשר הכול נזיל במשטר הישראלי , ובכל שנה וחצי בממוצע מתחלף ראש מטה . הרי כדי לתת תוצרת נדרשת יציבות בעבודה , ורק מי שיסיים ארבע שנים בתפקיד יכול ליצור שינוי משמעותי . לו הייתי ממשיך בתפקיד , הדברים היו נראים אחרת ; האם נשמעת כאן ביקורת מרומזת על מחליפך בתפקיד ? " בהחלט לא עוזי ארד שינה את ההדגשים בעבודת המל"ל , ואין כאן מחלוקת של ימי צודק יותר ; אלא עצם זה שיש תחלופה כזו בכל שנה וחצי בממוצע של העומד בראש המל"ל זו פגיעה באיכות עבודתו . הרי גם עוזי ארד , דווקא איש סודו של ראש הממשלה , עזב את התפקיד לאחר שנתיים בלבד , ואני מניח שהרבה דברים שהוא ראה לנכון לעשות הוא לא הספיק לבצע . " לזכותו של ארד ניתן לומר שהוא ג 1 יפל כיועץ ראש הממשלה בנושאים שקודמיו לא הכירו , כמו נושאי החוץ ופוליטיקה . בנוסף , הוא העלה את המל"ל בכמה דרגות מעלה במעורבותו בנושאי מדינאות בינלאומית , קשרי חוץ וביטחון . אבל בסופו של דבר אי אפשר להמציא בכל פעם את הגלגל . "מחדש שנה וחצי של עשייה היא אכן תקופה קצרה לכהונה . אילו דברים הצלחת בכל זאת לקדם כראש המל"ל ? " אחת המטרות שהצבתי לעצמי הייתה לפשט את הדילמות שעליהן עמדתי קודם . ניתן לציין למשל את חוק המל"ל שאותו קידמתי בהנחייתו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט ובסיועם הנמרץ של חבר הכנסת ( לשעבר ) צחי הנגבי ראש ועדת חוץ ובטחון וחברת הכנסת עמירה דותן שהיתה הכח המניע לקידום החוק . " חוק זה מסדיר לראשונה את מעמדו ואת תפקידו של המטה לביטחון לאומי כגוף המוביל של הממשלה ושל ראש הממשלה בנושאי חוץ וביטחון וכן את מקומו בתהליכי קבלת ההחלטות בנושאים אלה . עוד נקבע כי המטה אחראי על הכנת דיוני הממשלה וועדותיה , על מעקב אחר ביצוע החלטות בתחום המדיני ביטחוני , על הכנת הערכה שנתית ורב שנתית של המצב המדיני ביטחוני ועל בחינת תקציבי החוץ והביטחון . בהתאם לחוק החדש שיזמתי , המשכתי בהקניית סדר יום למטה לביטחון לאומי הכולל מתן הערכות מודיעין על בסיס יומי , שנתי ורב שנתי , ולשמחתי סדר יום זה נמשך עד היום . הצלחתי לשלב את עבודת הצוות שלי בעבודת צוותו של ראש הממשלה ובישיבות הקבינט בזכות אולמרט ובזכות הצוות שלו , שלא הפריע . בזמני נפתח חדר מצב י במשרד ראש הממשלה יאנו מדברים על הימים שלאחר קבלת דרת וינוגרד , שהציב בפנינו יטו דו ליסט ; והייתי אמור לעקוב שהדברים אכן " אני חושש שלוב תהפוך למוקד של אל קאעידה כמו אפגניסטן , ואלה יכולים בעזרת לוב להגיע לשליטה על נשק גרעיני . להערכתי המערכה בלוב רק החלה , והיא תהיה ארוכה כמו זו שניהלו האמריקאים מול עיראק"

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר