מבוא

עמוד:12

בגיל שנתיים . האבסורד הגדול ביותר אליו הגיעו הוא , כי אמהות יוצאות לעבוד על מנת לממן תוכנית העשרה חינוכית עבור תינוקותיהן , וזאת מבלי להיות מודעות לכך שהן גוזלות מהתינוק את המורה הטוב ביותר את עצמן . על הפסוק בבראשית "ויברא ה' את האדם בצלמו" אומרת המשנה : " להגיד גדולתו של מלך מלכי המלכים הקב"ה שאדם שטובע כמה מטבעות בחותם אחד כולן דומות זו לזו והקב"ה טובע כל אדם בחותמו של אדם הראשון ואין אחד דומה . "לחברו תוכניות מובנות להדרכת הורים המבוססות על סדרה קבועה של תרגילים , אינן מותאמות על פי רוב לצרכיהם האישיים של ילדים ושל הוריהם . תוכנית מובנית מסוימת עשויה להתאים לקידום התפתחות אופטימלית של ילד אחד אך לא של השני , כאשר האחד שונה מחברו במגוון משתנים . יתרה מכך , על התוכנית להתייחס לא רק להבדלים בין ילדים כי אם להבדלים בין ילדים בתוך המסגרות המשפחתיות שלהם ולהתאים את התכנים הנידונים בתוכנית לצרכי הילד ובני משפחתו , מבלי לקפח אף אחד מהם . נורטון , בפתיחה לספרו "הורות " אומר : "אינני יודע מהו הורה מושלם , אינני בטוח כלל כי קיים אדם כזה . דבר או עיקרון אשר עשוי לעבוד היטב עבור הורה אחד עשוי לא לפעול עבור ההורה השני . זמנים משתנים , עולמנו פושט ולובש צורה , ודרכי גידול ילדים שהתאימו לאחרים עשויים לא להתאים לנו . ה 1 רות היא תפקיד מורכב אשר דורש רגישות ו נ כ ו - נ ו ת לבחון את אשר אנו עושים עם ילדינו ולשנות התנהגותנו אל הילד אם יש צורך . "בכך תוכניות אשר ממוקדות על ביצוע פעולות מסוימות בתחום מוגדר אחד עם התינוק , ובמשך זמן מוגדר ביום , עשויות לעוות את האיזון בהתפתחות הפרט ולהסיט את תשומת לב ההורה מאותם מרכיבים בהתנהגותו של התינוק , אשר באופן טבעי מהווים חלק חשוב מתהליך למידה העשוי להיות מרכזי יותר בהתפתחות הילד . ההורה העוסק ב " ת ר ג י ל י ם " המיוחדים לקידום הראיה , השמיעה או המוטוריקה של ילדו , עשוי להרגיש כי הוא עשה את המוטל עליו במשך אותו ז מ ן מוגדר לתרגול ומעבר לכך אין צורך או אין ביכולתו לעשות עבור קידום ילדו . התערבות חינוכית , אשר מציגה את האם במצב שבו עליה ללמוד מן המומחים מבחוץ כיצד לטפל בתינוקה , עלולה לגרום לאם לחוש , כי אינה יודעת מה עליה לעשות ביחס לתינוקה וכי אמה , דודתה או סבתה , לא

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר