מבוא

מתוך:  > בכיוון הנגדי > מבוא

עמוד:10

בקובץ נעשה ניסיון להשליט טרמינולוגיה אחידה ( עד כמה שאחידות יכולה להיות נחלתו של ספר שנתחבר בידי למעלה משלושים מחברים . ( לפרקי הספר קראנו שיחות , לצורת השיחות בנות הקול האחד קראנו מונודיאלוג , למשוחח שחלקו בשיחה חסר קראנו נאלם ( בניגוד לנשמע , לדובר , למספר , ( ולהליכה מן המאוחר אל המוקדם קראנו בכיוון הנגדי . שם הקובץ בכיוון הנגדי ניתן לו , לא רק בגלל המבנה המהופך של הרומאן על ציר הזמן , אלא מפני שביטוי זה , המופיע כמלת צופן ברומאן עצמו , ריתק אליו כמעט את כל הכותבים בקובץ , כשכל אחד מהם נותן לו פירוש שונה . בכיוון הנגדי : קובץ מחקרים על מר מאני , רומאן שיחות לא"ב יהושע מתרכז אפוא ביצירה בודדת זו המכילה עולם ומלואו . אין ספק שהכותבים השונים ראו את מד מאני כהמשך ו / או כמהפכה ביצירתו של יהושע ולא נלאו מלמתוח קווים , לשרטט אנלוגיות או להבליט הבדלים בין יצירה יחידאית זו ליצירות קודמות . מן הסתם יהווה קובץ מחקרים זה צומת , ממנו אפשר יהיה לבחון גם את יצירותיו הבאות של הסופר . ולמרות הכל , מד מאני , הוא כמעט לבדו , עומד במרכז ספר זה . הקובץ התגבש כאמור ממאמרים שרובם נכתבו במיוחד לכאן . לצד חוקרים מתחומי דעת שונים , ובכללם חוקרי ספרות , המגיבים כאן על הרומאן לראשונה , מצויים חוקרי ספרות שכבר הביעו דעתם בגל הראשון , אלא שכאן הם מעמיקים ומרחיבים את קריאתם הראשונה , או מגלים ברומאן פנים חדשות לגמרי ונותנים לגילויים החדש ביטוי שונה לחלוטין מזה שנתנו לו בגל הראשון . גל זה של ביקורות למד מאני שמכיל הקובץ שלפנינו , הוא , אפוא , מבוסס ומחושב מקודמו . למעשה , הוא מתבסס על קודמו , וממשיך את המומנטום המחקרי שנוצר עם פרסומו של הפרק הראשון של מד מאני , עוד ב . 1986 העיונים בקובץ מאורגנים סביב תשעה מדורים , כשהמדור התשיעי הוא יוצא דופן במיוחד ( הסבר בעמודים האחרונים של מבוא זה . ( למותר לציין , שחלוקה זו היא שרירותית במידת מה , מפני שיש עיונים השייכים בו זמנית לכמה וכמה מדורים , ויש עיונים שקשה היה למצוא להם אכסניה ראויה . ואף על פי כן , המדורים משקפים את עיקר העניינים שריתקו את החוקרים ביחס למד מאט . הם מבטאים גם זרמים , גישות וקני מידה של הביקורת ביחס לכל יצירת ספרות עכשווית . הסקירה העניינית והתוכנית של הספר , שתובא להלן , היא ניסיון להציע הכנה או סיכום , תמצית או מדריך , לקובץ השלם . אלא שיש לזכור , שאת המאמרים סוקרת דוברת שנכבשה לא רק על ידי מר מאני , הספר , גיבוריו ויוצרו , אלא גם על ידי כל הכותבים " שלה" בקובץ . יש להניח , אפוא , שגם כשכוונתה היחידה היא להביא דברים בשם אומרם , לא בכל המקרים היא אכן מצליחה להביא גאולה לעולם . ונם אלמלא נכבשה , המאמרים מורכבים והעניינים בהם רבים , וכל סיכום , מעצם טבעו , בורר ומחדד . כל יחידה בספר ה"מחולק אחיד" הזה , כמו הרומאן שלו הוא מוקדש , היא בו זמנית אוטונומית וקשורה ; תמונה גדולה העומדת לעצמה , אבל גם חלק מתמונת חידה גדולה פי כמה , ששלושים ושלושה "משוחחים" עם הרומאן צרפו אותה . א . קומפוזיציות המדור הפותח - קומפוזיציות : מבנה ומשמעות - עוסק בדרכי התבנות של הרומאן . זהו מדור כללי פנוראמי , הבוחן את השתלבות כל המערכות הספרותיות והפארה ספרותיות

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר