מבוא

מתוך:  > בכיוון הנגדי > מבוא

עמוד:7

מבוא קובץ מחקרים על יצירה אחת בספרות העברית כדוגמת הקובץ הזה הוא , כמדומה תופעה ראשונה מסוגה בביקורת הספרות העברית . אין מדובר בתופעה המצויה והמבורכת כשהיא לעצמה , של איסוף מאמרי ביקורת על כלל יצירתו של יוצר קלאסי , או יוצר חשוב בן דורנו שהגיע לכלל סיכום דרכו הספרותית . אין זו גם אסופה של מאמרים שהצטברו במשך תקופה ארוכה על יצירה קנונית כלשהי . לפנינו ספר מחקרים על יצירה יחידה שזה מקרוב נולדה , ויוצרה מצוי בשיא העשייה . יתר על כן , אין לפנינו לקט של מאמרים על יוצר ויצירה , שראו אור בכל מיני תקופות בכתבי עת שונים ומטרתו לסכם התיחסות ביקורתית ופעילות מחקרית שנעשו סביב אותו יוצר במרוצת השנים . לפנינו קובץ ךום של מסות , שנכתבו פחות או יותר בהינף יד אחד , והן מתפרסמות כאן ברובן לראשונה . הקובץ משקף עניין אינטרדיסציפלינארי , נמרצות , השקעה ורצינות - ביקורתית ומחקרית - שהצליחה לעורר יצירה מקורית אחת בספרות העברית . לקובץ המאמרים על מד מאני לא"ב יהושע , המוגש כאן , קדם קובץ אחר . למעלה מארבעים פריטים נאספו והוגשו במקובץ לתלמידי ספרות וסוציולוגיה באוניברסיטת חיפה בינואר , 1992 שנה ומחצה בלבד מיום שראה הרומאן אור ( מאי . ( 1990 הקובץ הקודם שימש מקרה בוחן להתקבלות בלתי שגרתית של יצירה בספרות העברית ; היקף התגובה בארץ ובארצות הברית סמוך מאוד ליציאת הרומאן , עוצמתה והנטיה המחקרית שלה - העידו על תשומת הלב המיוחדת שעורר הרומאן מיד עם הופעתו . ראוי לציין , שעוד קודם להופעת הרומאן בדפוס כיצירה מוגמרת במאי 1990 ( הקיבוץ המאוחד , ספרי סימן קריאה , ( ולמעשה , עוד קודם לכתיבת מרבית חלקיו , חרגה תגובת הביקורת ממסגרת של סקרנות גרידא כלפי יצירה בהתהוותה , וקבעה על יסוד קריאה בפרק אחד ( השיחה השלישית , ( רמת ציפיות גבוהה כלפי היצירה העתידית השלמה . השיחה השלישית נכתבה ב , 1983 ונדפסה בפוליטיקה במארס , 1986 מלווה בדברי הסבר קצרים מטעם המחבר , המתארים את תכנית האב של הרומאן השלם , וחושפים שני דברים נוספים , העומדים כמו בסתירה זה לזה : מחד גיסא , החליט יהושע לגנוז את הרעיון להשלים את הרומאן המתוכנן , ומאידך גיסא , אין הוא שלם עם החלטתו זו . על כך מעידים דבריו אלה : "מעולם לא פרסמתי דבר או חלק מדבר שהחלטתי לגנוז , אבל העובדה שלא סירבתי ליוסי ( הכוונה ליוסי שריד שביקש מיהושע '' פרק נפל" לגליון פוליטיקה } מראה כנראה , שבלבי טרם השלמתי עם גניזתו של מד . "מאגי על השיחה ועל דברי ההסבר שהסתפחו לה מיהר להגיב דן מירון . במאמר נלהב הוא כותב , ש"מן הראוי לומר מיד ובבהירות : פרק זה הינו קטע הפרוזה הטוב ביותר שכתב יהושע מזה שנים רבות . אמנות הסיפור של יהושע מתגלה בו בסממניה האופיניים אך ברמת תיחכום וליטוש , שהמספר הגיע אליה רק לעיתים נדירות" ( העולם הזה , אפריל . ( 1986 כדי להשלים את תאור החשיפה המוקדמת של מד מאני נזכיר , שבאפריל 1988 העלה התיאטרון העירוני חיפה את השיחה השלישית כמונודרמה בבימויו של אילן תורן

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר