מירי ברוך / מבוא: צלילה למעמקי המעשייה

עמוד:13

באותה חברה עצמה . כך למשל , נשאלה השאלה , האם באמת צריך להתחשב בצרכיו של הפדופיל ודומיו . גדי טאוב דן במאמרו במעשיות המתוקנות של ג'יימס פון גארנר ( 1995 j . F . Garner ) "פוליטיקלי קורקט — אגדות ילדים בלשון סגי נאור" ( בתרגומם של מאיר ואוהד עוזיאל . ( 1995 גארנר משתמש בכלים של התנועה עצמה , אך בו זמנית מבקר אותה על ההקצנה שבה , ועל האבסורדים שאליהם היא יכולה להגיע . טאוב טוען "שמי שמבקש להבהיר לעצמו מהו פוליטיקלי קורקט" מוזמן לקרוא בספר הקטן והמשעשע של ג'יימס פון גארנר . עיבודיו של גארנר משקפים את המאבק של n P . C . נגד הדעות הקדומות . גארנר פותח ברשימה ארוכה של התנצלויות על דעות קדומות הרווחות בחברה וטענות נגדן : על "טעויות סקסיסטיות , תרבותיות , גזעניות , דתיות לאומניות ועוד " . ובהמשך הוא מספר את המעשיות ברוח , ? . C ~ r \ עיבוד שהוא מעניין , אך מוציא את הרוח מכל סיפור באשר הוא . טאוב בוחן את עבודתו של גארנר בכלים פילוסופיים , כשהוא מציג את ההיגיון שעמד בבסיס התנועה , לצד האבסורדים שאליהם היא הובילה את עצמה . היבט נוסף המתייחס לסגנונה של המעשייה מעלה שמעונה פתל במאמרה "שפה , "וסגנון הדן בתרגום מעשיות גרים לעברית ב"דור . "התחייה במאמר נבדקו שתי מגמות מנוגדות בנושא תפיסת השפה והסגנון בספרות הילדים . האחת יוצאת מעמדת מוצא ספרותית ומפגישה את הנמען עם לשון כתובה , על תקנית . השנייה יוצאת מעמדת מוצא חינוכית , ומעדיפה להפגיש את הנמען עם טקסט הכתוב בשפה פשוטה וקלה . כתקופת דור התחייה הדיכוטומיה הזאת בלשון הייתה מובהקת וקיצונית , ופוגל מציגה את ההבדלים הסגנוניים בין העיבודים ואת ההשתמעויות שלהם לגבי הנמען - הילד . מאמר חדשני וראשוני בתחומו הוא מאמרה של תור גונן : מעשיות עם בהיבט פרשני של תורות המזרח . המאמר מגלה במעשיות העם את נוכחותם הסמויה של מסרים המצויים בבסיסה של כל דרך רוחנית , ללא הקשר תרבותי ספציפי . הדרך הרוחנית , שהומשגה במאמר כ"ארציות מתבוננת" בתבונה ובחמלה , נבחנה במעשיות העם תוך שימוש במונחי עקרונותיהן של "הדרך , "הרביעית דרכו של ג . א . גורדז'ייף , ושל "דרך , "האמצע דרכו של בודהא . הדרך המוצפנת כמסר במעשיות העם באמצעות עלילה , פעולות , ביטויים לשוניים , סביבה וחפצים סמליים היא דרכו של הגיבור . המאמר תופס את המעשיות במציעות את האפשרות ואת הכורח לעבודה פנימית , לשחרור מסבל ולנוכחות מלאה בחיים אלו דרך הבנה ותרגול נחוש , שמשמעותם זעזוע , עצירה , פיתוח יכולת לתשומת לב מתמדת , זיהוי ואמון במורה ובדרך , הקרבה וויתור על מה שהזדהינו עמו כ"אני" . "שלי"וכ המאמר של רמי בר גיורא מתמקד ביחסי מוען נמען כשברקע מסופרת המעשייה . אין

הקיבוץ המאוחד

ספרית פועלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר