פרק ראשון: מבוא

עמוד:9

פרק ראשון : מבוא יקותיאל אריה קמלהר , כותב בספרו דור דעה , המוקדש לתולדות אדמו”רי החסידות עד לשנת תר”ך , כדברים הבאים על רצ”ה : ... אמנם לא מצאה שיטתו [ של רצ”ה ] מהלכים , ולא התקדמה ולא נתרחבה בקרב החסידים ... ועל כיוצא בזה אפשר לומר ראוי היה הרה”ק מוהרצ”ה שתנתן תורת הקבלה על ידו אלא שלא היה דורו ראוי לכך . דב בער ארמן , מלקט סיפורים חסידיים , מביא את הסיפור הבא על רצ”ה בספרו דברים ערבים : ולהה”ק [ ולהרב הקדוש ר’ אברהם יהושע השל ] מאפטא היה קצת הקפדה על הה”ק מהרצ”ה זל”ה , יען כי הה”ק מאפטא היה הזקן והיה רוצה כי הה”ק מהרצ”ה יבא אצלו לפרקים ... [ אבל לאחר מכן ] אמר הה”ק מאפטא באם כל כך גדול כבודו של הה”ק מהרצ”ה כי הבעל זוהר הקדוש רשב”י זל”ה בעצמו ובעבורו בא ולימד אותו את ספרו זוהר הקדוש , אזי גדול הוא , ואיננו צריך להטריח את עצמו כי יבא אצלי . דומה כי אין דבר שבו שני המקורות הללו , המתארים את דמותו של רצ”ה , מסכימים ביניהם . הראשון שבהם , מתוך דור דעה , רואה את רצ”ה כתופעה חולפת בשמי החסידות , ואף שאין לפקפק בצדקותו , השפעתו על התנועה החסידית היתה שולית , אם לא שלילית . מנגד , בעל דברים ערבים רואה את זקן צדיקי הדור , ר’ אברהם יהושע השל מאפטא , מוחל על כבודו בפני ר’ צבי הירש הצעיר ממנו , מפני שיש לראותו כתלמידו של רשב”י . מה נוכל להסיק מכך על התקבלות דרכו החסידית של רצ”ה ? מה היה יחסו של ר’ אברהם יהושע השל מאפטא , זקן הצדיקים של אותו הדור אל עיוניו הקבליים של רצ”ה ? מהו תורף שיטתו של רצ”ה אשר העמידה אותו במחלוקת ? שאלות אלו ורבות אחרות עומדות בבסיסו של ספר זה . 1 נפטר בשנת תרצ “ ז , , 1937 בירושלים . כתב ספרים תורניים וספרי תולדות של חכמי ישראל . לתולדות חייו ראו יהושע מונדשיין , קמלהר . 2 קמלהר , דור דעה , התקופה הרביעית , עמ’ רעג . 3 ר ‘ דב בער ארמן נפטר בשנת תש " ד . למידע נוסף ראו נגאל , מלקטי הסיפור החסידי , עמ’ 4 . 190-187 ארמן , דברים ערבים , עמ’ 5 . 151-150 ראו על כך בדיון בעמוד 6 . 36 אלא אם כן נניח שר’ אברהם יהושע השל אמר את דבריו כלפי רצ”ה באירוניה .

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר