בפתח

עמוד:12

[ א ] המונח דת אכן בכותרת חיבורנו הלשון היא 'אידאה' ולא . 'דת' הלשון העברית מעיקרה מועידה במקורה את התיבה ' דת' ל'חוק' , 'משפט'ול דברים ראליים וממשיים לחלוטין . התיבה ' דת' במקרא עניינה אכן בחוק , במשפט , בהוראה ובדברי הנחיה לקראת עשה ולא תעשה . כך היא מוכרת בצירוף הנודע : ' כדת משה , 'בישראל שעניינו הוא אפוא כמשפט , כחוק , כהנחיית התורה של משה בישראל . ברם התוכן המיוחס לתיבה ' דת' בדורות האחרונים נתפס משום מה כחלופה ללשון ' . 'אמונה משוואה מחדשת זו היא בת הזמנים החדשים . היא נכונה בהשפעת הקורות במערב , בעקבות ההשכלה שם ומיני הפוליטיקה שפקדו אותו . במערב הנוצרי מתנהל מאז המאה השבע–עשרה מאבק שליטה 1 אבירי אותה פוליטיקה לדורותיהם כעורמתם יודעים לקנות לתכליתם בכסף ובשווה כסף את בפתח נכבדיי , המניע להתייחסותי בכתב אל ' האידאה של היהדות' זומן לי על ידי נכדי יונתן ; הוא בן הדור הצעיר , נבון ( כך יאה לסבא לתאר את נכדו , ( משכיל , שואף דעת ויודע לשאול . חזקה שאין בכוחי לענות על כל שאלותיו . אך , מקווה אני להשיב לפחות על מקצת מן השאלות המתעוררות במוחו של אדם צעיר , אשר מבקש לדעת דברים אחדים על האידאה של היהדות מעבר למה שזכה להכיר ממנה פה ושם במסגרות האקראי למיניהן בשנות בתי הספר ואחריהן . לאחר ההתלבטויות של כיצד , באיזה היקף , באיזו ' דרגת , 'קושי באיזה אוצר לשוני וכיוצא באלה שאלות , וגם של מתודה ואחרות , המקדימות בהכרח כל כתיבה , אשתדל לנהל את השיחה כדבר איש אל רעהו , בלשון ימינו בגובה העיניים . ננסה אפוא ללכת בעקבות המחשבה של משה בן יוכבד ועמרם , ולהבין את לשונותיו של מעצב גדול זה של רעיון תורת האנושות , המוכרת לנו יותר בלשון ' . 'יהדות כמו כן גם אעז מדי פעם , למען העניין , לשוחח כמי שמדבר מתוך גרונו . בטרם נפתח בשיחה – בשורת השיחות הקצרות – ניתן את דעתנו על שתי לשונות , קדומות מעיקרן , שהשימוש בהן בזמן החדש זקוק לבחינה מבהירה . וכמו בכל מקרה של התרת פקעת של חוטים , אנא מעט סבלנות .

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר