פרק ראשון הזהות הדרוזית

עמוד:5

במחקר אחר של ג'ק ( 1975 ) נבדקה זהותם של ערביי ישראל ונמצא שהזהות הערבית והזהות הישראלית קיימות בתודעה שלהם בצורה אנכית ולא קוטבית והיסוד הערבי אצל הצעירים הערביים חזק יותר מהיסוד הישראלי . אחרים הסיקו שהזהות של הדור הצעיר בקרב ערביי ישראל היא של אי תלות , לא השלמה ולא ניגוד בין שתי הזהויות הערבית והישראלית . זהות ערביי ישראל עדיין לא הגיעה לכלל גיבוש וייצוב , כדוגמת המצב שאליו הגיעה הזהות העדתית של מיעוטים בארצות הברית ( סמוחה ; 1976 , שטנדל , ; 1975 לנדאו , ; 1971 אייזנשטדט , . ( 1967 אין הכוונה לתאר את זהותם של הדרוזים בישראל על פי מיתודות פסיכולוגיות וסוציולוגיות , אלא לנסות ולבחון את המרכיבים העיקריים אשר השפיעו על זהות הדרוזים בעבר ובהווה ואשר ישפיעו עליה בעתיד בעיקר על חינוך בניה . מרכיבים אלה עוצבו במשך מאות שנים כתוצאה מההתפתחות ההיסטורית של הדרוזים במזרח התיכון . כדי לעקוב אחר התפתחות הזהות הדרוזית יש לדון בשלוש סוגיות : הדת הדרוזית וזיקתה לאסלאם ; המקור האתני של הדרוזים והשפעתו על זהות הדרוזים בעבר ובהווה ; התרבות הערבית וזיקתה לדרוזים . הדת הדרוזית וזיקתה לאסלאם הדוקטרינה הדתית של הדרוזים היא מהקיצוניות ביותר באסלאם ההיטרודוקסי . היא הופצה בשנים 1043-1017 ועם הופעתה נתקלה בהתנגדותם של המוסלמים הסונים והשיעים כאחד . בשנת 1021 ואחרי היעלמותו של הח'ליף הפאטמי אל-חאכם , מייסד הדוקטרינה עלה לכסא השלטון הח'ליף אל-ד'אהר , אשר החל במסע דיכוי אכזרי נגד הדרוזים בטענה שהדוקטרינה שלהם הרחיקה לכת בכפירה . "המחנה ) - " רדיפה אכזרית ) הראשונה בדרוזים נמשכה שש שנים ( אלאנטאקי , , 1909 עמי . ( 235 בתקופת המחנה הראשונה היו הדרוזים חייבים להסתיר את דביקותם בתורה החדשה ולהפגין כלפי חוץ את נאמנותם לדוקטרינה הדתית השלטת . כך החלו הדרוזים להשתמש בנשק הישן של הקבוצות ההיטרדוקסיות המוסלמיות , דהיינו , "אלתקייה / ' שהיא הישמרות מפני האסלאם-מצד אחד הפגנה חיצונית של האסלאם ומצד אחר שמירה על עיקרי הדת בסתר . בשל הנסיבות שיצרה המחנה אפשר היה להפגין נאמנות ואף לשתף פעולה עם מתנגדי הדוקטרינה כדי למנוע רדיפות . הכרוניקות הדרוזיות מספרות שהשליח בהא אל-דין , אחד משלושת מפיצי הדת בשלבים הראשונים , הצטרף לכוחות הח'ליף תחת השם עלי בן אחמד אל-ד'יף כדי להציל את הדרוזים שהיו נתונים בסכנת השמדה ( אל-אשרפאני , כתב-יד מהמאה ה17- עמ' . ( 157 ב1026- קיבל השליח בהא אל-דין הוראה מחמזה בן עלי , שהיה אחראי על הפצת הדת , להמשיך בפעולת ההפצה הגלויה . חידוש ההפצה התאפשר כתוצאה מחידוש המלחמה בין הפאטמים לביזאנטים . הח'ליף אל -ד'אהר ניסה להתפשר עם מקבלי הדוקטרינה

ד"ר רג'א סעיד פרג'


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר