על 'הפרסים'

עמוד:10

גללקוס איש ךגיון , מסופרי המאה הרביעית לפני ספירת הנוצרים , מסר בחיבורו 'על עלילות איסכילוס , ' שבעל 'הפרסים' יצר את יצירתו זאת במתכונת המחזה 'בנות פיניקית' אשר לפריניכוס . אכן מסתבר , שהשפעת ' בנות פיניקיה' ניכרה ב'הפרסים . ' הטור הראשון של 'הפרסים' דומה ביותר לטור הראשון של 'בנות פיניקית , ' אשר ניצל מכלייה . וגם בקביעת מקום העלילה יצא איסכילוס בעקבות הטראגיקן שקדמו . פריניכוס קבע את מקום העלילה בארץ האויב , חרחק מאתונא , באמרו בליבו , ש'ריוזוק המקום עלול לכפר על העדר ריחוק הזמן' ( ה . ו . סמית - (» וכמוהו עשה איסכילוס , שכן שניהם היטיבו להבין , שריחוק מקום העלילה טומן בחובו יתרונות אמנותיים . ובכל זאת אין ספק , ש'הפרסים' עלו על 'בנות פיניקיה' מבחינות רבות וחשובות . מותר לשער , שאיסכילוס גמר אומר להיזקק לנושא רב הקשיים והסכנות , הואיל ומחזהו של פריניכוס לא הניח את דעתו . מסתבר , ש'בנות ם ניקיה' היו מנוערות ממתיחות דראמתית . מכיון שהידיעה המרה על מפלת צבאות הפרסים הושמעה בראשית המחזה , בפרולוג , נמנעה כל התפתחות דראמתית . לא כן 'הפרסים ! ' ביצירתו של איסכילוס הפארודום והחלק הראשון של האפיסודיון הראשון , המכילים 245 טורים , שהם כרבע המחזה , מלאים וגדושים מתיחות וציפייה . הזקנים והגבירה חרדים ומייחלים חליפות . לבם טעון פחד , ובכל זאת מקוים הם לבשורה טובה-עד שמגיע המלאך ומשמיעם את הרעה בבשורות . זאת ועוד אחרת : מקהלת 'בנות פיניקיה' הורכבה , כאמור למעלה , מנשים פיניקיות , שבעליהן ובניהן יצאו בצבא הפרסים , אשר עלה על יוון . מקהלה זאת הרבתה אל נכון תאנייה ואנייה , אך אין להניח , כי יכלה למלא תפקיד דראמתי ולהשתתף השתתפות של מ ?; ש בעלילה . ואולם למקהלת 'הפרסים , ' אשר הורכבה מזקני פרם , נאמני הממלכה ונוטריה , נועד תפקיד דראמתי נכבד . כנראה , יותר משהיתה יצירתו של פריניכוס בבחינת דראמה , במשמעה המקובל של מלה זאת , בבחינת לןאנטאטה היתה . ואילו 'הפרסים' דראמה הם . si ד a מושכל ראשון הוא : סכנות רבות רובצות לפתחה של יצירה , שנושאה היסטורי אקטואלי . יש שכפשע בינה ובין האפמריות והשטחיות , שכן Herbert Weir Smyth , Aeschylean Tragedy , Berkeley , Calif . 1924 , p . 75

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר