מבוא

מתוך:  > מטמורפוזות > מבוא

עמוד:12

והוראציוס . הוא התחבר עם טיברלוס ופרופרציוס , גגם למד מהם הרבה . שיריו הראשונים של אובידיוס אף מושפעים במידה ניכרת מיצירתו של פרופרציוס , אמן החרוז הלירי ברומא , ששמו יצא לתהילה בחידושיו הרבים במקצב האלגי ובמלאכת מחשבת בטכניקה הפיוטית . 'קינתיה' אלמונית , שפרשה את סוכת שלומה ואהבתה על פרופרציוס , שימשה לו , כנראה , לאובידיוס דוגמה לדמות קורינה ב'שירי האהבה' ( Amores ) שלו . כי אמנם קשה לקבוע , מי היא היפהפיה הנקראת בשם בדוי זה בשיריו . ייתכן כי אץ היא דמות מציאותית , ומכל מקום לא תפסה מקום חשוב ורציני בחיי אובידיוס כמו לסביה של קאטולוס או קינתיה של פרופרציוס . היא מופיעה בשירי נאזו כאבטיפוס הגיבורה בשירת האלגיה הארוטית , שברוב המקרים תיאוריה והרפתקאותיה הם loci communes ( כלומר 'תיאורים שיגרתיים ( ' בסוג הליריקה הזאת . קובץ 'שירי האהבה' ( Amores ) של אובידיוס מכיל 49 אלגיות הכתובות במתכונת הדיסטיכון האלגי ( הכסאמטר דאקטילי + פנטאמטר דאקטילי ) , והוא מחולק לשלושה ספרים . הספר ראה אור בשנת 14 לפני ספה נ בחמישה חלקים . הוא פורסם שנית בשנת שתיים לפני ספה"נ בשלושה חלקים , ובצורה זאת הגיע אלינו . כל ספר פותח באלגיות המשמשות מעין פתיחה ליתר השירים , המוקדשים , כאמור , לקורינה , ונושאיהם אינם חורגים ממסגרת השערה : מדובר בהם על התהילה שתיפול בחלקה של האשה שזכתה לאהבת המשורר , על שלטונו של אמור קופידו , האל הפזיז והכביר כאחד , שידו בכול , על ייסורי אהבה ונפתוליה , על עורמת נשים ואהבתן את הבצע , על פגישות בלילה , על משא ומתן עם האומנת , עם הסריס השומר על צניעות גבירתו , עם הספרית העושה את שערותיה , על מריבות וקטטות בסערת האהבה , ואפילו על הפלת ולד המסכנת את חיי קורינה והמעוררת הרהורי מוסר בלב המשורר , הרהורים שבדרך כלל אינם שכיחים אצל אובידיוס . באלגיות של אובידיוס יש עניין רב גם בגלל התמונות הרבות שבהן , המשקפות את חיי האצולה ברומא ואת מנהגיה בתקופת אבגוסטוס קיסר . רק שתי אלגיות חורגות ממסגרת השיגרה הארוטית : השיר התשיעי בספר ג , המוקדש לזכר טיבולוס שנקטף באיבו , והשיר השלושה עשר שנכתב לכבוד חגה של יונו ומכיל ידיעות היסטוריות על מוצא החג הזה ( נושאים אלה מילאו את תוכן ה'פאסטי' שלעתיד . ( בקינה על טיבולוס נשמעות , למשל , הערות שהצנזורה האוקטאביאנית לא ראתן בעין יפה :

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר