מבוא

עמוד:10

כי אם לענין ההלכות והוראת המצות למאמינים בתורה ובדברי חכמים מרב אשי עד משה . אבל אינם יכולים לעמוד בקשר המלחמות נגד בעלי התורות החדשות אשר פשטה המינות ברוב המדינות ורבו השאלות והחקירות בכל הפאות על ידי החכמות החיצוניות לא שערום הראשונים " וכר . הערכה גלוית לב כזו היא נדירה , אבל משקפת את כל האמת במערומיה . אכן , במבט כולל אפשר להגדיר את העיסוק הרוחני בספרות הפילוסופית כעיסוק שולי . כנגד זה , מעמדה של הקבלה הלך והתחזק , ואת זאת אבקש להראות במהלך חיבור זה . סקירת מעמדה של הקבלה בארצות צפון אפריקה חייבת מראש לתחום תחומים גאוגרפיים . בעוד שמארוקו היתה חדורה רוח הקבלה עוד מימי הביניים , כפי שנראה בסמוך , והיתה מושפעת רבות מן הקבלה , ומשופעת בה , ואף נתקיימו בה חוגים של מקובלים , כמו זה שבדרעא בזמנו של ר' משה אלבז או זה שבתיטואן או במראכש במאות הי " ח והי " ט וחוגים אחרים שריכזו תלמידי חכמים מצד אחד ו " עמך " מצד אחר - הרי ג'רבה , שהקבלה תופסת בה מקום חשוב ביותר , אין זו אלא מציאות של הדורות האחרונים בלבד . לפיכך , סקירתנו ההיסטורית תעסוק תחילה בכל ארץ בנפרד , ולאחר מכן , עם סקירת התכנים תלווה אותנו ההבחנה הגאוגרפית במידה פחות בולטת . עם זאת , ברור שאין החלוקה חתוכה . יש חכמים שעוברים מארץ לארץ " , ויש פיוטים שמהלכים גם בארץ סמוכה . כדוגמה לתנודות אזכיר כי כתם פז של ר' שמעון לביא נכתב בפאס ובטריפולי , עד להדפסתו הראשונה מצוי היה בכתב יד אצל ישועה טנוג'י בתוניס , ומצא אותו חכם מאלג'יר . אף על פי כן העדפנו לנקוט תחילה דרך גאוגרפית היסטורית . עם זאת , המבנה הפנימי של כל פרק , כלומר של כל ארץ , אינו זהה , והכל כמתחייב מן הנתונים עצמם . בניגוד לצפת או לארצות אירופה שבהן נוצרו בזמן החדש אסכולות מיוחדות ( כגון זו הקורדובריאנית או זו הלוריאנית , ואפילו השבתאות והחסידות ) או קמו אישים בעלי שיעור קומה כמו הרמ " ע מפאנו , נתן העזתי , רמח " ל , הגר " א , ר' שניאור זלמן מליאדי , ר' נחמן מברסלב ורבים אחרים - הרי בכל ארצות המגרב לא נוצרה בזמן החדש שיטה קבלית עצמאית או מיוחדת ולא קמו אישים שטבעו חותם עמוק על התפתחות הקבלה , פרט לחוגים המצומצמים שנתרכזו סביב אישיות מסוימת ( כמו ר' יעקב מראג'י , ר' אברהם אזולאי וכיו " ב , ( אך פעילותם והשפעתם כמעט לא חרגה מעבר לגבולם . יוצאים מכלל זה הם שני הפרשנים הדגולים של הזוהר - ר' שמעון לביא ור' שלום בוזגלו - שחיבוריהם אמנם נמנים עם הקלסיקה הקבלית . אותה התמודדות אינטלקטואלית שקטה ( שכללה גם

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר