פתח דבר

עמוד:13

למדתי ממקור זה , ואהבת האמת מחייבת להביא דברים בשם אומרם . הספר מבוסס על המחקר המקיף של הסיפור המקראי בדורות האחרונים , ואולם שיבוצו של המחקר במסגרת התפיסה המסורתית חייב אותי לפרוץ את חומותיו לעבר תחומי דעת , שבמרכזיהם עומדים האדם וחוויותיו , ולא רק הטקסט ומילותיו . תחומי דעת אלה העסיקו בעיקר את חז"ל בתלמודים ובספרות המדרש אולם דומני שבזמנים המודרניים בהם הוכרו האמנויות והפסיכולוגיה בדיסציפלינות מדעיות , אפשר להצמיח 7 פרשנות מקבילה אותנטית בתוך המסגרות החדשות המקובלות . בחקר תורת הסיפור במקרא מוכרים ספריהם של בר אפרת ( תש"ם , תשמ"ד . ( אלטר ( תרגום לעברית : תשמ"ח , ( פולק ( תשנ"ד , תשנ"ט , ( שטרנברג . 1987 ) נכתב באנגלית , אך מבוסס על מאמרים רבים , שנכתבו במקור בעברית , ( זקוביץ , ( 1995 ) סימון ( תשנ"ז , ( אמית ( תש"ס , ( ועוד . רק כאשר חשתי שיש לי מה להוסיף , אם מבחינת הגוון ואם באורח 8 עקרוני יותר , חזרתי על חומרים ידועים . לסיום , ברצוני להודות לפרופ' יהודה פרידלנדר , עורך ספריית "הילל בן חיים" שקרא , המליץ וסייע ; לפרופ' פרנק פולק , שהעיר הערות חשובות ובכך השביח את החומר הכתוב ; לפרופ' משה ארנד ולפרופ' בן עמי פיינגולד , שתמכו והמליצו , לד"ר מרים מבורך , ראש מכללת לוינסקי לחינוך ולפרופ' עירית קופפרברג , ראש הוועדה לעידוד מחקרים במכללת לוינסקי , שהעניקו לי מלגה מכובדת לשם הוצאת הספר ; וגם ליגאל דקל , הסמנכ"ל למנהל ולכספים . תודה מיוחדת לעורך נעים ההליכות , דן שביט , המבין לרחשי לבו של הכותב . לא אוכל לסיים בלי להודות לתלמידתי טובה אלון , ממכללת גבעת וושינגטון , שעודדה אותי להפוך את הקורס על הסיפור המקראי לספר . . 7 הדבר נכון לא רק לגבי העיסוק בתורת הסיפור , אלא גם לגבי העיסוק בשירה ובספרות המזמורית . עיינו רחמן , תשס"ה , 47 . 8 . 66 בהוראה ובמחקר אני נוהגת להיעזר גם במבוא של בן עמי פיינגולד , תשמ"ט , 9 . 29

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר