פתח דבר

עמוד:12

שבעולם , אבל מותר להישאר פה ושם גם ללא תשובות , מתוך הכרה בקטנות האדם ובקוצר השגתו . ב . הסיפורת שבתורה , narrative = ) לא . story בלשון מדע המקרא מכונה לא אחת 'סיפור ( ' איננה סוגה עצמאית ואיננה עומדת כשלם בפני עצמו , אלא היא רק חלק משלם גדול יותר , הכולל סוגות נוספות . ג . המספר בתורה הוא הקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו . המספרים בספרות הנבואה ( נביאים ראשונים ונביאים אחרונים ) ובכתובים אינם במדרגת בן אנוש רגיל . נרשה לעצמנו לצרף אמירה נוספת : נהוג לומר שהתנ"ך איננו ספר היסטוריה ( ואם תרצו : סיפור היסטורי , ( אך אנו מבקשים לומר את ההיפך הגמור : ההיסטוריה , שאיננה אלא אוסף של אין סוף תאריכים , של אין סוף קטטות ומלחמות עקובות מדם , איננה סיפור מקראי , משום שהיא הוציאה את אבי ההיסטוריה , הקדוש ברוך הוא , מבין רשימותיה , וצמצמה את תכולתו של העולם הזה באופן שאינו מתקבל על דעתו של היהודי המאמין . אין לנו שום כוונה להדביק לסיפורי התורה את הכותרת " סיפורים היסטוריים , " שכן בעיני המאמין הנאמן למסורת אבותיו , חלק נכבד מהסיפורים ההיסטוריים מצטייר כצל חיוור של המציאות האמיתית , גם אם לצורך כתיבתו נדרשת עבודה מייגעת בהיכלי 5 מדע . לפי התפישה האמונית , היכלי מדע ללא המושג אלוהים , כמוהם כגוף ללא נשמה , וכשחסרה נשמה - גם בן זוגה , הגוף , יימצא במקרים 6 לא מעטים פגום . לפיכך עדיף תלמוד מדע עס דרך תורה ! בספר זה נעשה ניסיון להכניס מתודות של מדע לתוך היכלי תורה , מבלי להנמיך את המדע ומבלי לפגוע בקדושת התורה . הפנייה למקור זה או אחר , אין פירושה הסכמה לכל הכתוב באותו מקור , אלא פירושה : . 5 מאלף מאוד לעניין זה סיפורו של חורחה לואיס בורחס על פונס הזכרן . הוא מובא בהקשר דומה להקשר שלנו אצל ירושלמי , , 1988 ) עמ' 130 , ( 131 ובעמ' 130 לפני סיפור זה כותב ירושלמי , "הדגשתי שההיסטוריוגרפיה היהודית המודרנית לא תמלא לעולם את מקומו של הזיכרון היהודי . 6 . " טיפול מעניין בסוגיות הנזכרות כאן ובסוגיות דומות מצוי בפרק השני בספרו של שטרנברג ( שטרנברג , , 1988 עמ' 58 . ( 83 הפרק הזה משקף ידיעה אקדמית חובקת עולם לצד התמצאות בעולמה של תורה . למיטב ידיעתי , לפרק זה אין גרסה בשפה העברית .

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר