פתח דבר

עמוד:11

פינותיה . התורה מובנית כחיבור רב סוגי ורב קשרים , המכנס ברצף אחד חוק לצד סוגות אחרות , כמו סיפור , שירה , נאום ואילנות יוחסין , בצורה שאין לה אח ורע בספרות העולם . לפי התפישה המסורתית , מבנה זה הוא נגזרת של היוצר האלוהי , בורא העולם ומקדש ישראל . וכיוון שהיוצר הוא אחד ואין בלתו , והמבנה הוא חד פעמי , גם דרך קריאתו של ספר זה אינה יכולה להיות זהה בכל צדדיה והבטיה לדרך הקריאה של יצירה מעשה בשר ודם . במקרים לא מעטים יש לקרוא את התורה מתוך צירוף r יש לצרף את האמור כאן עם האמור שם ולחזור ולשלב את האמור שם עם הכתוב כאן . כך , למשל , יש לצרף את סיפור מעמד מתן תורה בשמות יט כ עם הסיפור המקביל בדברים ה ; את סיפור חטא העגל בשמות לב עם המקבילה בדברים ט , ועוד . העובדה שגם את התלמוד צריך לקרוא בשיטת הצירוף , ושגם את פרשנות התורה במורה 4 הנבוכים של הרמב"ם יש לקרוא באופן עקרוני בשיטה זו , מעידה כאלף עדים שהקריאה על דרך הצירוף היא גירסה דינקותא אצל עם ישראל , משחר קיומו . המפגש עם התורה כמוהו כמפגש עם המציאות . לא אחת היא מצטיירת בעיני המתבונן באופן ברור רק בהדרגה , מתוך מעקב מתמיד אחר מושאי החקר , הרפיה לצורך הפנמת מידע ושיבה מחודשת להשלמת ההתבוננות ולהסקת מסקנות . יוצר התורה , שהוא גם יוצר האדם , בורא שמים וארץ , ארגן באופן טבעי גם את מערכי התורה באורח דומה . ובמדרש תנחומא לפרשת חקת , כג , כתוב : "כל דברי התורה צריכין זה לזה . שמה שזה נועל , זה פותח . " מדע המקרא תמה על מבנה זה של התורה , ולשיטתו התורה הנה אוסף של מקורות , שנתחברו בזמנים שונים ובמקומות שונים על ידי בני אדם בעלי אישיות שונה . אולם לפי המחשבה האמונית היה זה מוזר מאוד , אילו פארותיה וסעיפיה של תורת האמת לא היו משתרגים ועולים מתוך עקרונות המוכרים לנו בחיי עולם . גם המערך הארגוני של הנביאים והכתובים משקף את המורכבות המופלאה , שנשקפת מהתורה , אם כי בעוצמה פחותה . ולא כאן מקום להאריך . על פי גישה זו , שאני מחזיקה בה לאחר עיון רב שנים בחקר המקרא המודרני על הסתעפויותיו : א . הסיפור שבתורה , שנכתב "על פי ה' ביד משה , " הוא אמת לאמיתה , ומהימנותו איננה מוטלת בספק . אפשר כמובן לשאול כל שאלה . 4 השוו קליץ ברסלבי , תשל"ח , עמ' 57 . 59

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר