פתח דבר

עמוד:9

פתח דבר הסיפור המקראי הוא מן הנושאים האטרקטיביים ביותר של מדע המקרא , אולם כאדם מאמין עצם כותרתו היתה תמיד קשה בעיניי . בשנת הלימודים הראשונה שלי בחוג למקרא באוניברסיטת תל אביב נמנעתי מלהירשם לקורס בשם זה , עד שזכיתי לשמוע ממורתי הדגולה , נחמה ליבוביץ ז"ל , הרצאה על הסיפור המקראי . שאלתי אז , ולא מעטים מהמגזר הדתי הנאמנים למסורת אבותיהם שואלים עד היום : האמנם מן העיסוק הספרותי האטרקטיבי בחמשה חומשי התורה משתמעת באופן חד משמעי ההנחה , שחמישה חומשי תורה אינם תורה מן השמים ? הייתכן שמשם זה נובעת בהכרח כפירה בנבואה , או הנמכת קומתה של רוח הקודש העולה ובוקעת מן הכתובים ? לפי ההגדרה הרווחת בתורת הספרות הכללית , סיפורת . narrative = ) בלשונו של מדע המקרא גם 'סיפור ( ' היא סוגה ספרותית ( ז'אנר , ( וזאת בנבדל , למשל , מן השירה ומן החוק . היא יכולה לשקף מציאות אמיתית ולהיות מהימנה , אך באותה מידה יכולה גם לשקף את פרי דמיון יוצריה ולפיכך להיות בדויה ובלתי מהימנה . כותבי סיפורים הם בני אנוש , וכפי שמציין אבן יש להבחין כראוי בין שלושה מונחי יסוד לפחות : סופר , ( writer ) מספר ( narrator ) ומחבר . author ) ובפרט : , implied author כלומר : מחבר משתמע ) ( אבן , , 1974 עמ' 137 . ( 163 לפי אבן , הסופר הוא אישיותו של היוצר עצמו , כמי שנמצא עמנו במציאות החיצונית בחיי היומיום שלו . הוא מי שחיבר , כתב והביא לפני המו"ל את היצירה . הוא גם זה שיצר או בדה את המספר . המספר , לעומתו , מצוי בתוך הסיפור . הוא הקול המספר , שמפיו אנו שומעים מה אירע , מתי , כיצד , ואיזו דמות מדברת . ללא מספר אין קיום ליצירה . הוא הרשות המדווחת , הדוברת , ולפעמים גם המפרשת את החומר , שנמסר על ידה . למעשה , הסופר והמספר הם אותו אדם , אף כי מדובר בשני היבטים שונים שלו . לעומתם , 'המחבר המשתמע' מתגלה , למשל , כאשר נוצרת סתירה בין ההצהרות המפורשות של המספר לבין המשתמע מכלל יצירתו . לפי אבן , 'המחבר המשתמע' כשלעצמו אינו מצוי כלל מחוץ ליצירה , אך גם לא כמרכיב פעיל בגוף היצירה . הוא "מעין אישיות רוחנית בלבד , המרחפת מעל ליצירה כלה" ( עמ' . ( 156 במאמרו "סופר , מספר ומחבר - ניסיון לסינתזה מחקרית של תחום מרכזי בסיפורת , " פורש אבן בפני הקורא העברי את תולדות המחקר הלועזי הסבוך של מונחים אלה , על

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר