מבוא

עמוד:10

הבסיסיות בחברה ההודו אירופית : הרה מייצגת את הסמכות המלכותית , היינו את הכת השלטת . אתנה מייצגת את מעמד הלוחמים , ואפרודיטה , שבתחום חסותה מצויים התרבות ואמצעי המחיה , מייצגת את ספקי 5 המזון . חלוקה זו של הפונקציות החברתיות השונות משתקפת גם במיתוסים הרומיים אודות ההיסטוריה הקדומה של רומא . ארבעת המלכים הראשונים של רומא לפי סדרם הם : המייסד הפוליטי - רומולוס , ( Romulus ) המנהיג הדתי - נומה , ( Numa ) הלוחם טולוס הוסטיליוס , ( Tullus Hostilius ) והמשביר אנקוס מרסיוס , ( Ancus Marcius ) נכדו 6 של נומה , המלך האגדי הרביעי שייסד את אוסטיה . האיליאס , הקרוי גם איליאדד , מספר על מלחמת היוונים נגד איליון - היא טרויה . אולם האפוס פותח באפיזודה שאירעה רק בשנה העשירית , היא השנה האחרונה למלחמה . בפתיחת האיליאס מציג המשורר את זעמו של אכילס : שירי בת האלהים , חרון אף אכילס בן פלס 7 אף האבדון שהמיט מתלאות בלי קץ על האכאיים . מהי אפוא סיבת זעמו של אכילס ? אגממנון לקח בשבי את כריסאיס , ( Chriseis ) בתו של כוהן אפולו , והאל העניש את היוונים במגפת דבר שפרצה במחנם . למרות שקולכאס ( Colchas ) החוזה יעץ להחזיר את בת הכוהן , התעקש אגממנון להחזיק בה . ריב פרץ בינו לבין אכילס , הלוחם האגדי שצידד בנביא . לבסוף ניאות אגממנון להחזיר את בת הכוהן , אך 8 בתמורה לקח לו את כריסאיס , ( Briseis ) פילגשו של אכילס . אכילס הזועם החליט לפרוש מן המלחמה ולא ליטול בה עוד חלק . הוא פנה אל אמו תטיס ( Thetis ) וביקש שתעמוד לימינו , וזו אומנם שטחה את תחינתה בפני זיאוס אבי האלים שיעשה , שכל עוד לא תושב לאכילס בריסאיס פילגשו , תהיה יד הטרויאנים על העליונה . האפוס הארכאי הגדול , שבני תרבות רואים בו את אחד מגילוייה 9 הנשגבים ביותר של רוח האדם , פותח אפוא בכך שהוא מתאר כיצד מוכרע זמנית גורלה של מלחמת איתנים בגלל ריב בתוך מחנה היוונים , והעילה לכך היא אישה ! ולא זו בלבד אלא שבוית מלחמה ופילגש . ומה היתה הסיבה למלחמת טרויה ? לפי אפולודורוס , פאריס בן פריאמוס מלך טרויה התארח אצל מנלאוס מלך ספרטה . המלך קיבל את פאריס במלוא הכבוד הראוי , אך משנאלץ לצאת את העיר לרגל ענייניו , הפקיד את פאריס על הארמון . פאריס ניצל את היעדרו של המארח , ובאותו

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר