פתח דבר

עמוד:9

פתח דבר שלוש חוויות היוו מקור השראה לספר הזה , שתיים מהן אקדמיות ואחת אישית עד מאוד . בחורף , 1989 כשהייתי בשנת שבתון ממוסד האם שלי , אוניברסיטת בר אילן בישראל , זכיתי לשמש בראשונה משתי כהונות כפרופסור אורח באוניברסיטת מישיגן . ספרו של פיטר נוביק Noble Dream That יצא אז לאור ונתן ביטוי רהוט למשבר הזהות והאמון שהאקלים הפוסט מודרני חולל במקצוע ההיסטוריה . שהותי באותו סמסטר באן ארבור , בשמיעת הרצאות , בהשתתפות בדיונים ובקריאת חומר ששיקף את המשבר הזה , גרמה לי להתחיל בתהליך שבו ניסיתי להבין את השלכותיה של הפוסט מודרניות על תחום ההתמחות שלי בהיסטוריה - תולדות עם ישראל . אחת התוצאות הייתה קורס חדש לתואר שני שהתחלתי ללמד בבר אילן , "סוגיות בהיסטוריוגרפיה , " שהפך לכלי שאיפשר לי לחקור את הקשר בין היסטוריוגרפיה לפוסט מודרניות , תוך כדי חידוד רעיונותיי נוכח הוויכוחים הערים של תלמידיי . החוויה האקדמית השנייה הייתה כנס שהתקיים Theological Union Graduated בברקלי שבקליפורניה , בתחילת קיץ . 1997 התכנסו שם כל החוקרים שהיו אמורים לתרום לקובץ the Jews : A New History Cultures of בניצוחו הווירטואוזי של עורך הקובץ , דוד ביאל . הדיונים עם עמיתים בכנס זה , שהיה הראשון שלי בברקלי , הובילו לגילוי : בכל קנה מידה ( אינטלקטואלי , תרבותי , דתי וכך הלאה ) הייתי באזור הימני של הקשת . היות שבמשך כל חיי המודעים חשבתי את עצמי לליברל , הגילוי שלפחות במונחים יחסיים הייתי שמרן , עורר בי תחושה לא נוחה . ואולם הגילוי הזה עזר לי להבין את תגובתי לפוסט מודרניות , והראה לי כיוון בניסוח עמדה . בכנס של ברקלי , הערכתי את העובדה שלפחות מקצת האנשים שלא הסכימו אתי היו מוכנים להתייחס בכובד ראש לדעותיי , וחושבני שיהיה זה נכון לומר שהשיח שהתנהל שם , ובהמשך בדוא"ל , השפיע על החשיבה ואפילו שינה עמדות בשני הצדדים . החוויה השלישית החלה באופן רשמי ב 24 ביוני , 1998 כאשר אובחנתי כחולה בסרטן הדם מסוג מיאלומה נפוצה , ונאמר לי שממוצע זמן ההישרדות של החולה הוא שלושים חודש , עם טיפול - ועוד איזה טיפול . אין זה המקום לספר את סיפור מהלך המחלה ; מכל מקום ,

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר