מנהיגות עסקית ומודיעין

עמוד:11

חשאי יש בה כדי להשליך על הארגון עצמו ומחוצה לו בפורומים סגורים יותר ומצומצמים המשיקים לארגון : ממשלה , חברי כנסת וכדומה . בארגון עיסקי , בשל החשיפה לציבור הרחב , לדמות המנהל השלכה תדמיתית הרבה יותר גדולה בשל עצם הפומביות . אם נגעתי בנושא יעוד ומשימות הרי שההגדרות כאן שונות ועזרות מכמה דברים : הבדל בין מודיעין לידע מיצוי הידע נושא הדחיפות ונושא האמינות ( בחברה עסקית אמינות = איכות , שרות , מחיר וחסכון . ( ערך הרווחיות . היעוד האישי ( ברמת העובדים ) בארגון בטחוני יש נוכחות חזקה מאוד לתחושת השליחות . התגמול הוא , במקרים רבים , עצם הצלחת המבצע - ההצלחה . בחברה עסקית - יש יותר לגיטימיות לנושא הרווח והקידום האישי - במכלול התגמול הכלכלי לעובד . מנהל מוצלח חייב לעבוד על שיטות תימרוץ נכונות , המאזנות בין השאיפות האישיות של העובד , לרווח של הארגון . בארגון הביטחוני , זה עדיין קל יותר , אם כי בשנים האחרונות השפעת הסביבה החיצונית על הארגון הביטחוני בפרט והממשלתי בכלל , רבה מאוד ומקשה . בראי הלקוחות בשב " כ הלקוחות היו עם ישראל , המדינה והעומדים בראשה . על הפרק עמדו נושאי ביטחון ברמת חיים ומוות . בסלקום או בבנק - גם פה עומדת לנגר עינינו השיווקיות לכל עם ישראל . בסיס הלקוחות הגדול שלנו והלקוחות הפוטנציאלים חייב כל הזמן ניהול אטרקטיבי לשני צימרים אלו , פתיחות כלפי חוץ וחיזוק הקשר עם בסיס הלקוחות הקיים . מכאן אתמקד בעקרונות של המודיעין העסקי , כמרכיב בניהול הידע בארגון . תחילה ההגדרה : שנים רבות של נסיון מעשי לימדוני להעריך את יתרונות המודיעין . את הנסיון הזה הבאתי עמי לזירה העסקית , ואני מאמין כי קובעי המדיניות בחברה , המנהלים הבכירים כגון נשיאים , מנכ"לים , סגני נשיא לשיווק , תכנון ופיתוח עסקי - חייבים להכיר את עקרונות המודיעין העסקי , שכן הכרה של תחום זה עשויה לסייע להם רבות בתהליך של קבלת החלטות בנושאים חיוניים . לכל חברה אמריקאית גדולה יש יכולת של מודיעין עסקי . התחרות הגוברת מהמזרח הרחוק הביאה קץ להיסוסים בדבר הצורך במנגנון יעיל ושיטתי לאיסוף מודיעין . יש מידה מסו"מת של אירוניה בעובדה כי מספר הולך וגדל של חברות יפניות דוקא , מקימות מערכת מסודרת לאיסוף מודיעין . יש להבחין בין מודיעין עסקי לריגול תעשייתי . עירוב בין שני תחומים אלה גורם לכך שמנהלים הגונים נרתעים מעצם המחשבה על שימוש במודיעין עסקי , וזאת לרעת החברה אותה הם מנהלים . פרשת ההאזנות בין שני הצהרונים הגדולים בישראל היא דוגמא לשימוש באמצעים בלתי חוקיים לצורך השגת מידע עסקי . ריגול תעשייתי כרוך בשימוש בשיטות בלתי חוקיות ובלתי אתיות להשגת סודות מסחריים , אשר הצד שכנגד אינו מוכן לחשוף ומנסה להסתיר . כאן טמון ההבדל שבין גניבת תוכניות IBM ע" HITACHI באמצעות מתן שוחד לעובדי החברה , לעומת האיסוף החוקי של מידע ע'" נציגים מסחריים מיפן בביקוריהם במפעלים אמריקאים . היקף פעילויות המודיעין תלוי בצרכי החברה ובמשאבים העומדים לרשות העוסקים במלאכה זו . מודיעין עסקי אפקטיבי , המסוגל להביא תוצאות בעלות ערך , מחייב הקמת מערך מודיעין עסקי תוך מחוייבות מתמשכת . כל אחד מתחומים אלו מחייב איסוף של סוגי מידע שונים . חברה רב-לאומית המחזיקה עסקים על פני מדינות רבות , מעונינית במידע על התפתחויות מדיניות בהן , מאידך גיסא , חברה הפועלת בתחום יציב ואף רדום , יכולה להרשות לעצמה להתעניין פחות במתחרים , אם כי יש להניח שהיא תהא עסוקה בחיפוי אחר תחומי פעילות חדשים ומבטיחים יותר . אבחנה חשובה נוספת , במונחי המודיעין הקלאסי , שופכת אור על ההבדל בין מודיעין עסקי הגנתי , אשר מיועד למנוע הפתעות , לבין מודיעין עסקי התקפי , המסוגל לאתר הזדמנויות חדשות עם התהוותן . תפקיד המודיעין לכל פעילות מודיעינית יש חמישה תפקידים נפרדים . שילובם של אלו יוצר תמונה אמיתית של המודיעין העסקי מן הסוג המבוצע בין אם על-ידי גיבוריו של ג'ון לה קארה או על-ידי מנהל חברה בכיר : . 1 איסוף . 2 הערכה . 3 איחסון . 4 ניתוח . 5 הפצה מחמשת הנקודות הללו צריך גם להיגזר המבנה של יחידת מודיעין עסקי בארגון מסחרי . תהליך המודיעין העסקי מתחיל ברגע בו ההנהלה מגדירה את יעדיה האסטרטגיים של החברה . התכנון האסטרטגי מכתיב יעדים מסו"מים של מודיעין אסטרטגי , כולל קדימויות . גישתי לקביעת היעדים של מודיעין עסקי מתחילה בקבלת החלטה ובמתן מידע לידי המנהלים כבסיס תמיכה לקבלתן של החלטות אלו ונוספות . קטגוריה זו מכונה "צרכי מודיעין חיוניים" " ) צי"ח . ( " הגדרת צרכי המודיעין קובעת את משימות שלב האיסוף . הנתונים הגולמיים הניקלטים ע " רשת האיסוף הפנימית , חייבים לעבור עיבוד מסוים להפיכת הנתונים למידע אמין . זהו שלב ההערכה . השלבים הבאים , הטעונים אף הם ביצוע יעיל , הם איחסון והפצה . יש לאפשר איחזור מהיר והפצה ללא דיחוי אל המשתמשים הנכונים לפי הצרכים . לא אחדש אם אומר כי הצלחת המודיעין העסקי , כמו כל תחום אחר , תלויה במידה מודיעין עסקי - פעולה המופנית אל הסביבה החיצונית של הארגון העסקי בחיפוש אחר מידע , אשר יסייע בתהליכי קבלת החלטות בחברה .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר