הקדמה

עמוד:10

ואוהבת , בה מדי בוקר היה מונח על השולחן עיתון על המשמר ובראשו התנוססה הסיסמה "לסוציאליזם , לשוויון ולאחווה עמים . " היו אלה שנות החמישים , ואנחנו היינו חלק מציבור שהאמין שעם התגשמות החלום המדיני של הציונות התגשמו גם כל שאר התקוות . חשנו שאנו חיים בחברה שהיסוד השוויוני כבר הושג בה וכל שנותר , לעמוד על המשמר ולתקן תיקונים כאלה ואחרים . שוויון הנשים נתפש כעניין חברתי שבא על פתרונו כתוצאה ממאבקיהן או מעצם קיומן של החלוצות הפועלות . לא היה נרטיב אחר . אף אחד לא קלקל את הסיפור . לאחר שהצטרפתי לקבוצה פמיניסטית להעלאת התודעה החלו פני הדברים להראות אחרת , ועל כך אני חבה תודה לחברתי משנים רבות , נעמי נמרוד . נעמי וחברות אחרות , הפמיניסטיות "החדשות" שהתחילו לפעול בשנות השבעים , גילו סיפור אחר . הן הוכיחו שלא קיים שוויון לנשים בישראל ושהמאבק על זכויות הנשים הוא רק בראשיתו . בעקבותיהן יצאו גם חוקרות באקדמיה , שהראו ששוויון הנשים בישראל אינו אלא מיתוס . על פמיניסטיות אלה ועל מעשיהן רציתי לכתוב , כדי לתעד את פעילותן ולפתוח בפני הציבור פרק חשוב ונעלם במאבקן של הנשים לחברה שוויונית . כאשר יצאתי לדרך נוכחתי לדעת שאותן נשים גילו את המאבק הפמיניסטי הראשון ביישוב היהודי בארץ , המאבק למען זכות הבחירה לנשים וראו עצמן ממשיכות דרכן של הנשים הללו . הישג זה נשכח כשם שנשכחה הפעילות הפמיניסטית של שנות השבעים . שני המאבקים הללו , לדעתי , אינם אלא ציוני דרך במאבק אחד ארוך לשינוי פני החברה , מאבק שעדיין לא נגמר . הסיפור הזה מרוכז כולו בנשים היהודיות בישראל , מרביתן אשכנזיות . משום שאני מודעת היטב לבעיות העולות מכתיבה המרוכזת כולה בקבוצה ההגמונית אני חשה צורך לנמק זאת . קודם כל , השוני הלאומי / אתני בין הנשים לא עמד על סדר יומן של הנשים הללו בתקופות בהן דן הספר . בנוסף , למרות שכבר בשנות העשרים , ועל אחת כמה וכמה בשנים האחרונות , הוקמו ארגוני נשים פלסטיניות והיתה פעילות פמיניסטית בקרב הנשים הערביות בארץ , אינני יכולה לכלול את סיפור מאבקיהן במסגרת הספר הזה . כך גם באשר לפעילותן של נשים מזרחיות בקהילות המוצא שלהן ובארץ . מציאות החיים של נשים מזרחיות ושל נשים פלסטיניות לאורך ההיסטוריה ופעילותן זוכה בשנים האחרונות לתיעוד ולכתיבה רבה . בנוסף , בספר זה נפקד גם מקומן של נשים רבות שפעלו בקבוצות נשים במסגרת הקהילות שלהן , כמו גם נשים וקבוצות נוספות שפעלו במסגרת הקהילה הפמיניסטית . כל כתיבה הינה בסופו של דבר תהליך אישי של איסוף , מיון ובחירה . אני מקווה שספר זה יתרום את חלקו להרחבת הסיפור על פעילותן של נשים ויהיה אחד מני רבים שיעסקו בהיסטוריה של נשים ובמעשיהן . הספר בא לעולם בזכות הקהילה הפמיניסטית שבקרבה אני חיה ופועלת . אני מודה לכל חברותי וחברי על האומץ להקים קהילות אלו ולהתמיד

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר