פתח דבר | אלטרואיזם במבט אישי

עמוד:9

טוב . " ? השאלה באה מפי בכירה באחת האוניברסיטאות המתמחה בנושא כוח ופוליטיקה , אחד הנושאים הדומיננטיים גם במחקר הסוציולוגי , והיה בכך עבורי אך אישור לחוסר הבנת חשיבותו של נושא האלטרואיזם לחברה . ציפיתי ליותר פתיחות ואף לתובנה ולהערכה רבים יותר , לסוג יחסים מהסוג החיובי מעיקרו דווקא בחברה המודרנית המנוכרת והאלימה . בכך איששתי פעם נוספת את תחושתי בדבר שוליותו של האלטרואיזם בקרב הסוציולוגים העכשוויים . חוויותיי והתנסותי האישית ברוע עוררו בי את הרצון להבין ולפרש את הניסיון האישי ולנסות להציב לצד יחסי הגומלין הרווחים , שהם בעיקרם יחסי "תן וקח" דגם חלופי של יחסי גומלין בין אישיים , שעיקרם "יחסי תרומות , " יחסים שהם חיוניים בחברה הדמוקרטית הפוסטמודרנית והגלובלית — וגם אפשריים . ואולם , לולא עצתם , הערותיהם והארותיהם של רבים רבים , תמיכתם ועידודם , לא היה הספר מגיע לידי סיום כפי שהוא . אני חבה תודה לליאון שלף , שהיה לי לאוזן קשבת בהתלבטויותיי במהלך כתיבת הספר . לרחל הרץ לזרוביץ , דבורה קלקין , אנבל הרצוג ומרילין ספר ששיחות עימן עזרו לי ללבן סוגיות ורעיונות , לג'ודי באומל שקראה והעירה — כולם סייעו לי למצוא את הדרך . שאול סמילנסקי ועידו לנדאו תרמו רבות לגיבוש תפיסתי ולהליכתי בדרך משלי . תודה למרדכי פלדיאל שפתח בפני את ארכיון חסידי אומות העולם ביד ושם , לשושנה רצינסקי שסיפרה לי ארוכות על חסידי אומות העולם ועל בעיותיהם בארץ . ללוטה ווארשיץ ז"ל ולרוזה רפאלי ז"ל , נשים מאוד משמעותיות בחיי . לבתי זהר שלו ולבני אלון שלו על הסיוע שנתנו לי כל אחד בתחומו בעיצוב הספר . לשותפי גד עצמון שסייע באופן מעשי ותמך לאורך כל הדרך במלוא מובן המילה , בהקדישו שעות אין ספור עד שהספר קרם עור וגידים . לאמי צ'רנה גרציס לדרמן ז"ל , שלימדה אותי נתינה , אמון ומסירות מהם , שלה מוקדש הספר . תרומות אלו הן אך מעט מזעיר מדוגמאות של יחסי תרומות אלטרואיסטיים ביחסי גומלין שבחיי היומיום , הנדונים בהרחבה בספר . מטרתי היא לנסות להכלילם כדי לנסות ולבנות פרדיגמה שתתחיל להסביר את ההתנהגות המיטיבה של נשים וגברים ואת האלטרואיזם כתופעה חברתית נרחבת הדרושה לכל חברה ובייחוד לזו של ראשית

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר