פתח־דבר

עמוד:9

פתח דבר הספר , המוגש בזה לקורא , לא נועד לשמש מבוא או מורה דרך לפילוסו פיה יהודית . מטרתם של עיונים אלה היא לברר באורח שיטתי את מערכת היחסים בין הפילוסופיה היהודית לפילוסופיה הכללית . תוך כדי כך ייבחן מעמדה של הפילוסופיה היהודית כדיסציפלינה מיוחדת במסגרת הפילוסופיה הכללית . לסוגיה הזאת מוקדש בראש ובראשונה השער השלישי , האמצעי , של הספר . בשני השערים הראשונים נידונים בעיקר נושאים פילוסופיים כלליים , כגון מהות הפילוסופיה , תפקידה ומטרותיה , הקשר בין פילוסופיה לדת וכדומה , כפי שהם משתקפים , בין היתר , גם בהשקפותיהם של ההוגים היהודיים . שני השערים האחרונים מתמקדים בכמה בעיות יםוד של הפילוסופיה היהודית ובתמורות שחלו בה במשך הדורות , וגם כאן תוך הדגשת יחס הגומלין שבין הפילוסופיה היהודית והכללית . ההתייחסות העיונית היא , בעיקר , לבעיות העולות מתוך המחשבה הפילוסופית - הכללית והיהודית - של העת החדשה , של זמננו . עם זה , מן הנמנע היה להתעלם מהמקום המיוחד שתופסת הפילוסופיה היהודית של ימי הביניים - ובראשה מישנתו של הרמב"ם - במחשבת ישראל לדורותיה . הפילוסופיה היהודית של ימי הביניים , מן המאה התשיעית ועד המאה החמש עשרה , רשמה את הפרק החשוב ביותר בתולדותיה של המחשבה היהודית ; רובן של הבעיות המעסיקות את ההגות היהודית המודרנית נוסחו כבר אז . מן הבחינה הזאת הדיון המתנהל כאן הוא במהותו שיטתי ולא היסטורי . ההתפלספות מהווה חלק בלתי נפרד של ספר זה , מעצם טבעו , ולכן גם התייחסות המחבר לנושאים , בחינתם ונקיטת העמדה כלפי הבעיות , משקפות את גישתו הפילוסופית , ואולי אף מותר לומר את טעמו האישי , והאחריות לכך היא עליו בלבד . תודתי נתונה להוצאת הקבוץ המאוחד , שמטעמה מופיע ספר זה , על תשומת הלב האוהדת שהקדישה לו . ברצוני להודות לגברת חיה ארגמן , שקראה את כתב היד והעירה הערות מועילות . תודה מיוחדת אני חב

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר