בעטייה של גימטריה אנטי־נוצרית ואנטי־איסלאמית (בתפילה 'עלינו לשבח')

עמוד:457

ונראה שמכאן ניתן להסביר את הגירסה לאל לא" הסוטה מהנוסח המקובל " המבוסס על הפסוק ( ישעיה מה כ . ( גירסה זו מוזכרת על ידי ר' יהודה החסיד בלי לתת טעם לאותה סטייה ; ,, ורבים 5 נ מעמי הארץ אנשי צרפת ואשכנז נוהגים לומ' אל אל ל א יושיע , לפי שהפסוק כך הוא בישעי . ' ויש שנהגו לומר לאל לא יושיע , וכל זה הבל הוא . " ר' / 1 ei החסיד עצמו ממליץ על הגירסה ,, ללא יושיע . " מסתבר שהנימוק העיקרי לשינוי זה נבע מהרצון לסלק את הכינוי אל בהקשר זה . כך נמסר בשמו במפורש על ידי מגיה אלמוני שכתב בגליון כתב יד קיימבריג' 23 ) < J . 11 , 34 ב : ( ומתפללים ללא יושיע , והאומר אל אל לא יושיע טועה , דבכאן אין להזכיר " שום אלוהות , משום רבי יהודה החסיד . " אולם מה טעמם של אלה שנתנו את היתרון לגירסה לאל לא יושיע ? נראה שטעמם ונימוקם היה כדי לאפשר את הגימטריה ,, לאל לא = מחמד , " דוגמת אלה שהוסיפו למ"ד במלת ,, וריק" כדי לאפשר את הגימטריה ,, להבל ולריק = ישו מחמט . " רעיון מוליד רעיון ומחשבה גוררת מחשבה : הגימטריה ,, וריק = ישו" מכיון שבאה לעולם גררה אחריה גימטריה אחרת שנתבקשה כמו מאליה , והיא שמלת יקרו" " במשפט : ומושב יקרו בשמים ממעל , " השווה באותיותיה למלת ,, וריק , " גם היא עולה " בגימטריה ישו . אם הראשונה היתה קוץ בעיני הכנסייה , הרי האחרונה גרמה מבוכה רבה למתפללים היהודים , שהרי המשפט יוכל להתפרש חלילה כהודאה באלוהותו של ישו . ואף אם פסלותה של מחשבת פיגול זו גלוייה לעין , הרי העובדה הבלתי נמנעת שרעיון כזה עלול לצוף ולעלות מאליו בדעתו של המתפלל בשעת התפילה ולהפריע את כוונתו תבעה במפגיע להימנע באיזה אופן שהוא מביטוי זה , בבחינת ,, הרחק מן הכיעור ומן הדומה לו . " שרשי ההתלבטות בבעיה זו נעוצים במאה הי"ג , 17 לפי העדויות הספרותיות שבידינו . והרי המקורות שבכתבי יד ובספרי דפוס המשקפים אותה התלבטות . ראשונה תינתן בזה פיסקה אחת המוסרת את תגובתם של מהר"ם מרוטנבורג ור' גרשום לאותה גימטריה . הפיסקה ניתנת כאן בשלוש נוסחאות מתוך שלושה כתבי יד : . 1 פירוש על התפילות המיוחס לראב"ן , כ"י בית מדרש לרבנים בלונדון . 15 ראה אברהם ברלינר , ,, הקדמה הכללית לסידור ר' שבתי סופר , " פרנקפורט על נהר מיין , תרס"ט , עמ' . 69 ר' שפתי פותח את הציטטה בהערה זו : ,, הקרה יי לפני את הסידור של קלף שנכתב בצדו פירוש בשם רי '' ח ומצאתי שכתוב בו בשם רי"ח " ... הפיסקה מזדמנת בכמה כתבי יד , כמו כ"י קויפמן 399 ( ערוגת הבושם ח"ד , ;( 98 כ"י אף'פ 91 , 1102 ב ; כ"י פאריס , 1961 , REJ ) 646 עמ' . ( 12 האחרון גורס ,, אנשי איי הים" במקום ,, אנשי צרפת . " . 16 המקובל ר' יוסף גיקאטיליא נתקשה גם הוא בכינוי א ל בהקשר שלפנינו : .,, ומה שאמר שהם מתפללים אל א ל לא יושיע , וכי אל הוא ? י אלא שר הוא שכל שר מהם נקרא אל מצד גדולתו ומעלתו , אבל אינו יכול להושיע , שאין שר אחד מכל השרים העליונים יכול להוסיף או לגרוע בחלק הניתן לו בר"ה" ( שערי תורה , ריוא דטרינטו , מ ד . ( . 17 המקור היותר קדמת לגימטרלה ,, יקרו = ישו" הידוע לישראל דוידזון ( אוצר השירה והפיוט , ח"ג , אות ע , סי' ( 676 ובעקבותיו י' אלבוים ( תרביץ שם , עמ' ( 205 הוא הספר ,, לקט יושר" ( נתחבר בשנת ר"ל ) המביא גימטריה זו בשם ר' יעקב מטרישט ( או"ח , עמ' . ( 29 מתוך המקורות הניתנים בזה יוצא , שכבר במאה הי"ג היוותה גימטריה זו סלע לויכוחים .

מכון בן-צבי לחקר קהילות ישראל במזרח


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר