פילון האלכסנדרוני

עמוד:13

חוקי הטבע' נסים' השגחה . המושג המקראי של אלוהים כל יכול ופועל חופשי הורחב בידי פילון גם על הנהגת העולם . במקרא מצא פילון סמך לאמונה בסיבתיות ובקיומם של חוקים מסוימים בטבע' שהיתה רווחת בקרב פילוסופי יוון' חוץ מן האפיקוריאים' ולפיכך תפס את ההנהגה האלוהית בעולם כמתבצעת על ידי סיבות ממצעות וחוקי הטבע שטבע אלוהים בעולם עם בריאתו . אף ניסה ידו בסיווגם של חוקי הטבע הנזכרים פה ושם בכתבי הפילוסופים השונים . אך בניגוד לפילוסופי יוון , שראו בהם חוקים בל ימוטו' טען פילון שהכוח ביד אלוהים להסיג גבולם של החוקים מעשי ידיו ולברוא מה שמכונה בפי הבריות — נסים . ואולם נסים אלה אינם מעשה שרירות . הם נבראים תמיד בכוונה ובמחשבה תחילה לטובת יחידים' או קבוצות של יחידים הזכאים לכך , או לטובת המין האנושי כולו' כי ההשגחה האלוהית' לדעת פילון' חלה לא רק על כלל העולם כולו' אלא פועלת במישרים לגבי כל פרט ופרט שבכלל העולם . כדי להדגיש את סטייתו זו מן ההשקפה המקובלת על כל האסכולות הפילוסופיות' הכנים פילון משמעות הדשה במונח היווני , nqovoia השגחה . הפילוסופים היווניים שהשתמשו במונח זה כיוונו בו להשגחה כללית' והיינו לפעולתם הבלתי משתנית של חוקי הטבע המוצקים' המקיימת את רציפותם ואחידותם של התהליכים הטבעיים השונים בעולם . ואילו לפילון משמעו השגחה פרטית' והיינו הפסקת פעולתם של חוקי הטבע לשעת צורך ובחכמתו ובטובו של אלוהים למען בני אדם' שסכנה נשקפת לחייהם או לשלומם מצד פעולתם הרגילה של אותם חוקי טבע . מתוך הנחת מציאותה של השגחה פרטית יוצא פילון לדון בנפש האדם . נפש ורצון . בדרך כלל מצטרף מושג הנפש של פילון ממאמרים הפזורים בכתבי פילון השונים . הוא מבחין בין הנפש הבהמית' הנבראת יחד עם הגוף באדם ובבהמה כאחד' ובין הנפש השכלית' שנבראה עם בריאת העולם' קודם בריאת הגופים . נפשות שכליות קדמוניות אלו יש מהן שנשארות ערטילאיות ויש מהן שמתלבשות בגופים . הראשונות הן הן המלאכים המופיעים במקרא . בהתכוונו לפיסקאות מסוימות בכתבי אפלטון' שבהן מזהה הפילוסוף נפשות ערטילאיות אלה עם המושגים הדתיים העממיים על דימונים והירואים' אך בדעתו שאפלטון עצמו וגם אריםטו וחכמי הסטואה דחו מושגים עממיים אלה במיתוסים בעלמא' אומר פילון שהמלאכים שב כתבי הקודש הם מה שהפילוסופים מכנים דימונים והירואים' אך מזהיר את הקורא שלא יראה את מציאות המלאכים כמיתוס גרידא . בעניין הנפשות השכליות הקדמוניות המתלבשות בגופים הוא אומר' בעקבות אפלטון' כי מספרן כמספר הכוכבים והן ניתנות בוולדי אדם שכבר מצויה בגופם הנפש הבהמית . ושוב בעקבות אפלטון אומר פילון שהנפש הבהמית כלה עם מות הגוף' ואילו הנפש השכלית היא בת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר