יוהאן הויזינגה ומשנתו

עמוד:10

חיבר 'ספר זכרונות' ורשם בו את חלק משפחתו בזמנים המכריעים של ההיסטוריה ההולאנדית , מאמצע המאה הט"ז ועד אמצע המאה הי"ח . נכדו פיטר הויזיגגה באקר , שהיה סוחר מצליח באמסטרדאם . עסק גם בתירגום שירתו של מילט 1 ז ללשון ההולאנדית , והמשיך בכתיבת ספר המשפחה והשלים את רישום עלילותיה עד לסיומה של המאה הי"ח . גם במאה הי'יט היו בני משפחת הויזינגה מטיפים מנ 1 ניטיים להתעניינותם בגורל אבותיהם נשתמרה אצלם בחיוניות מרובה . סב 1 של ההיסטוריון שלנו הוציא מחדש את ספר המשפחה והשלים את כתיבת העלילות עד לסיומה של המאה . הוא חיבר גם ספר על 'תולדות המניניט ם באיזור טקסל . ' המושתת במידה מרובה על מסורות בעל פה שנשתמרו בקהילות הקטנות של האיזור . אביו של ההיסטוריון שלנו התחיל אף הוז ; את לימודיו בסמינר התיאולוגי של המנוניטים באמסטרדאם , אולם הלכי הרוח של המאה הי"ט גברו אצלו על המסורת הקדומה של משפחתו / הוא נטש PX הכמורה ופנה למדעי הטבע ; מאז 1870 הוא פעל כפרופיסור לפיסיולוגיה באוניברסיטה של גרונינגן . על האינטרסים הפילוסופיים שלו מעידה הרצאתו על 'הוויטאליזם וד :. , יכאניזם . ' שעשתה בזמנה רושם עמוק על משכילי אירופה י . מתוך קרקע זה צמח יוהאן הויזינגה . במשפחה זו לא היתד . ההיסטוריה עניין שבידיעה מופשטת , אלא מציאות נפשית חיה , שהזכרונות הנמסרים מדור לדור מפרנסים אותה ומפיחים בה רוח חיים . גם האינטרסים הספרותיים המגוונים היו כאן למסורה , שמן הסתם היתד . לה השפעה על הויזינגה הצעיר . הסתכלות באילן יוחסין זה של ההיסטוריון אפשר יש בו כדי להבהיר משהו באופי מפעלו . ייהאן הויזינגה נולד בדצמבר 1872 בגרונינגן . הודשים אחדים לפני מותו , לאחר שהות במחנה הסגר נאצי . בישיבתו כגולה בעיירה קטנה , מנותק מספרייתו וקרוב לעיוורון , כתב הויזינגה מעין סקירה אבטוביוגראפית בשם 'דרכי להיסטוריה . ' חיבור קטן זה , שראה אור רל לאחר מותו , הוא תעודה אנושית מעניינת , ומתוכו למדים אנו יותר על הבי 1 גראפיה הפנימית שלו מאשר על מסיבות חייו החיצוניות . את התפתחותו הרוחנית מתאר הויזינגה כדרך אל ההיסטוריה . התעניינותו בהיסטוריה נתעוררה כבר בילדותו והיא ניזונה ממקורות שונים , רובם אמנותיים . דח פה ראשונה נתנה לו תהלוכת מסכ 1 ת של הסטודנטים בעירו , שביקשו לגלם עלילה מעברה המהולל של הולאנד . עוד כילד נכבש הוא על ידי הקסם האופף כלי מגן עתיקים ומטבעות עתיקות . החיבה לכלי המגז העתיקים עוררה בלבו נטייה לשלשלות יוחסין של המכובדים , 'חולשה למוצא פאטריקי ולשמות פאטריקיים' מתור זילזול י סקירה טובה על מוצאו של הויזינגה ניתנת אצל . Kurt Goster , Johan Huizinga , 1947 שם ימצא גם הקורא ביבליוגראפיה מלאה של כתביו .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר