ו. מדיניות של שלום, התיישבות ופעולות נגד של הערבים

עמוד:640

מנגנון התעמולה הסובייטית נרתם לשירות הצביעות המצרית לעניין השלום . נזדמן לי לקרוא לא מכבר מאמר בשבועון הסובייטי לענייני חוץ " , נובויה ורמיא , " בגיליון מיום 31 במאי . בדיבוריה הצבועים של מצרים רואה העיתון הזה יזמה לשלום . ואשר לנו , אביא כאן "קומפלימנט" שנאמר על חשבוני במישרים , ואני מצטט : "ראש הממשלה אשכול הכריז שישראל אינה מסכימה לשיחות שאינן ישירות . כך הוברר עוד יותר מכפי שהיה ברור אי פעם שישראל מעוניינת בכישלון שליחותו של יארינג . הפרחת המילים על שיחות ישירות ולא ישירות אינה אלה הסוואה . בתחבולות שונות תל אביב שואפת להכשיל כליל כל הסדר של שלום לסכסוך . " עד כאן לשונו . חד וחלק , בלי להסמיק - היפוכה של האמת . ישראל היא התוקפן והערבים הם הרוצים בשלום . והטענה הסובייטית נשענת על נימוק מוסרי כביכול : אסור שירוויח מישהו שטחים מחמת מלחמה . הלוא נזכיר לה לברית המועצות את מצבה שלה בתחום זה . ברית המועצות הותקפה בימי היטלר ושתתה דם תחת מגפו בחלקה הכבוש . האומנם ןביטלהן היא עצמה את רצונה שלה להציב גבולות בטוחים ? האומנם תקרא לזה "רווחי מלחמה ? " והלוא אנו עמדנו ועומדים מול אויב המצהיר על רצונו להשמידנו . מה עלינו לעשות ? להוציא מידינו את רצועת עזה , לקיימה במצבור פליטים ממורמרים וכלואים בגטו תחת שלטון זר שכל מעייניו להשמידנו , ולהרשות שתיהפך בזה לבסיס ימי וצבאי מצרי נגדנו ? ושמא עלינו להפקיד בידי אחרים , אחר הניסיון המר שנתנסינו , את השמירה על חופש השיט במצרים , להסכים לפתיחת התעלה "קרומה יברייב" ומלבד ליהודיםן או להשלים עם הפיכת יהודה ושומרון מחרש לפטיש המכוון לבטן הבקבוק ? האם מותר לתבוע מאתנו שלא נדרוש אחיזה בקת הפטיש , שלא נציב את גבולנו הביטחוני על הירדן ? שניתן את ראשנו לסדן לפטיש ? למי יש זכות מוסרית לתבוע זאת מאתנו ? ודאי שאין זכות כזאת למי שמצייר את המסוכנים שבאויבינו , המחזיר אותם , לפעמים פחות ולפעמים הרבה יותר , למצב העצמה שהיה להם בערב מלחמת ששת הימים , והלוא התוקפנים לא ישקטו על שמריהם ! כל המוסיף להם גורע מביטחון העולם ומשלומו , ולא לו לטעון טענות מוסר וטענות תוקפנות . ! 1 במתכוון השארתי לסוף את בעיית יחסינו עם ארצות הברית . ארצות הברית הוכיחה ידידות מעשית לישראל בעמידתה על עקרון השלום ועל משמר השלום . ודאי אין ארצות הברית מזוהה אתנו כליל כדרך שברית המועצות מזוהה עם הערבים . יש היסוסים , יש חילוקי דעות וגישות בניסוח ובעמדה , יש גם אינטרסים אמריקניים מוחשיים בארצות ערביות אחרות . מכל מקום ידידותה של ארצות הברית , על כל הסייגים שבה , היא הנכס המדיני שלנו בזירה הביךלאומית ועלינו לטפח דו שיח , לפעמים נוקב , ותמיד ידידותי , ולהעריך אל נכון את מעשי העם הגדול הזה ונשיאו הדגול . אנו מקווים שתראה ארצות הברית נכוחה את המתרחש באזור הזה ותיתן יד לשמירת היציבות שהושגה ולכינון שלום אמת בבוא היום . וייאמר נא , ובכל הענווה - תרע נא להעריך את משקלה הסגולי של ישראל למען שני אלה . נוכח התגרות האויב והתעצמותו אנו רשאים לצפות לעזרתה . כך , חברים , אנו עומדים בזירה הביךלאומית . לא מבודדים , לא נואשים , לא חסרי ידידים אבל גם לא נשענים על קשת רחבה ועקיבה של תמיכה בלתי מסויגת . אין מעצמה המזדהה אתנו בלי שיור , בלי אינטרסים בצד השני , כדרך שברית המועצות מזדהה עם הערבים . הדבר הזה מחייב פעולה מדינית ענפה ובלתי נלאית . להגביר ידידות במקום שישנה , להוסיף ידידות במקום שהיא רפה ולרכוש ידידים בכל מקום שאפשר , בקרב מדינות , עמים ואישים . עלינו להביא לתודעת העולם שאנו עומדים מול אויב שקם עלינו לכלותנו ; בכוח ידינו מנענו זאת ממנו גם הפעם , אבל הוא לא ויתר על מזימת ההשמד . פה יש ערך רב למאמצינו בתחום ההסברה . איני מכיר אדם העוסק בה , והמוכן לשקוט על שמריו ולהסתפק במה שיש . טוב כך , ואוי לנו אם נשקע בשביעת רצון עצמית . אבל יש גבולות להסברה . במקום שיש עוינות מדינית אין ההסברה לבדה יכולה לחולל נפלאות . ובוודאי שהיה קל לנו יותר לעורר עלינו אהדת העולם בשעת סכנה . יש אהדה טבעית ל"אנדרדוג , " לחלש , לצפוי לאסון . אין אוצרות אהדה טבעיים כאלה למנצח , והסברה לבדה לא תגשר על התהום . לעתים עולה בי הרהור מר שאילו חלילה היתה תוצאת המלחמה אחרת , היתה המדינה נחרבת וההסברה מצליחה ... טוב שלא הגענו לידי כך . 1 1

ישראל. ארכיון המדינה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר