ב. החלטה 242 של מועצת הביטחון

עמוד:593

בינתיים התקיימה , רמתי , כפי שידוע לכולכם , ועידת הפסגה הערבית בחרטום . החלטותיה ידועות . ובהמשך להודעת ממשלתנו בנידון מיום 3 בספטמבר עלי לקבוע : מדינות ערב מחזיקות בעמדתן שלא להכיר במדינת ישראל ולא לבוא עמה במשא ומתן , ושלא לכרות עמה חוזה שלום . ישראל מביעה את תקוותה כי עמי העולם וממשלותיהם לא יתעלמו מעובדה חמורה זו , העומדת בניגוד גמור למשפט הבין לאומי ולעקרונותיה של מגילת האומות המאוחרות . נוכח עמדתן זו של מדינות ערב תוסיף ישראל לקיים במלואו את המצב כפי שנקבע בהסכמי הפסקת האש ותבצר מעמדה בהתחשב עם הצרכים החיוניים של ביטחונה והתפתחותה . ישראל חוזרת ומרגישה כי רק בשלום של קבע , על יסוד משא ומתן ישיר בינה לבין מדינות ערב , טמון הפתרון לבעיות האזור . ישראל רוצה ומוכנה לפעול למען שלום עם מדינות ערב השכנות לה . היא לא תשלים עם הסגר , חרם , מצור ותוקפנות מכל צורה שהיא . ישראל מוכנה לקיים משא ומתן ישיר עם כל מדינות ערב השכנות או עם כל אחת מהן בנפרד . אנו מוכנים לשיתוף פעולה כלכלי ולתכנון אזורי עם כל המדינות באזור . נקיים שיתוף פעולה בחיפוש פתרון לבעיית הפליטים . בעיה אנושית זו יכולה וצריכה למצוא את פתרונה במסגרת תכנית ביךלאומית או אזורית , בדומה לפתרון של בעיות דומות בארצות אחרות . הממשלה תעשה לקיום יחסים צודקים והוגנים עם האוכלוסייה בשטחים שבשליטתנו , תוך שמירת הסדר והביטחון . בעוד עומר בתוקפו הסירוב של מנהיגי ערב לשלום , שבא על ביטויו בוועידת חרטום ומעל בימת האו"ם , הרי נראה כי ישנה התלבטות בעולם הערבי לגבי הגישה למדינת ישראל . התוחלת לשלום בעתיד תלויה בשלושה דברים עיקריים : ( א ) יכולת ההרתעה וההגנה של ישראל ; ( ב ) אי התערבות המעצמות באזור לטובת המכריזים לעיני העולם ולעיני האו"ם כי אין הם מוכנים לשבת אל שולחן הדיונים לשיחות שלום , וכי כל מאווייהם להשמיד ולכלות מדינה שהיא חברה באו"ם ; ( ג ) הימנעות המעצמות והאו"ם מניסוחים מעורפלים ונבוכים , כמו הצהרות על הפסקת מצב לוחמה ללא הסדר שלום ממש . הצהרות ריקות טומנות בחובן רק סכנה של חיזוק אלה שפניהם למלחמה . לקראת אפשרות של דיון מחורש באו " ם , תצוין מסכת המחדלים של האר'ם במזרח התיכון משך עשרים שנה . למרבה הצער ולמרות רצונם הטוב של כמה מחבריה , לא יכלה מועצת הביטחון של האו"ם לעשות מאומה כדי לעצור את התגברות הסכנה לישראל בחורשים מאי-יוני השנה . רצוני להזהיר כי המשתמשים בניסוחים מעורפלים מקבלים על עצמם אחריות חמורה להידרדרות המצב באזור . על פי הניסיון המובהק באזור , הוכח שאין ברכה ואין טעם במאמץ לקבוע תנאי שלום על ירי גורמים מתווכים . רק במשא ומתן ישיר מצוי הפתרון לשאלות האזור . רק מגע ישיר יש בו כדי לפתוח דרכי הבנה הדדית בין הצדדים . אין כל טעם להיכנס לדיון בדבר תנאי ההסדר , אלא במשא ומתן ישיר . אם ייפתח משא ומתן כזה , נגיש את הצעותינו ותנאינו לכריתת חוזי שלום . גישה זו תואמת לחלוטין את הכללים הגדולים של המשפט הבין לאומי ואת מגילת האו"ם . חברי הכנסת , במשך החודשים האחרונים עסקו מדינות ערב בשיקום צבאותיהן , בסיוע זר , וכן היו הפרות רציניות וחמורות של הסכם הפסקת האש , עד כדי סכנת זעזועו . עידוד רב שאבה מצרים בעיקר מן הנשק החריש שקיבלה ביד רחבה מברית המועצות לאחר מלחמת ששת הימים . שוב היתה זו ברית המועצות שגרמה לליבוי המתיחות באזור , כאשר עמלה למלא במהירות את מחסניו החסרים של נשיא מצרים בציוד מלחמתי , שהוא מקור לתוקפנות מחודשת נגד ישראל . כך קיבלה קהיר מן הסובייטים מאות טנקים מסוג טי 54 ומסוג טי 55 ומאות כלים ארטילריים . כן קיבלה מצרים מברית המועצות מטוסי קרב מן הסוגים מיג , 21 מיג 17 וסוחוי , 7 במקום אלה שהושמדו במלחמה . הם קיבלו גם מספר נוסף של ספינות סובייטיות מצוידות בטילים מדגם אוסה . גם סוריה ועירק נהנו מידה הרחבה של ברית המועצות . מאז יולי השנה מגיעות אניות עם רכש סובייטי לסוריה . בין השאר היא קיבלה מטוסי קרב ונשק אחר , במקום אלה שהושמדו בקריות , כתוצאת התוקפנות שלה . העירקים קיבלו מברית

ישראל. ארכיון המדינה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר