ב. "הפרשה" - סולם לעליית אשכול

עמוד:354

זוכר אני חברים שתוך כדי המעשה הגדול היו רומזים באי רצון שכל דבר הפך לחלוצי . וכבר אמר היום החבר שושני שאנו מבולבלים ואיננו יודעים מה חשוב , מה חלוצי , מה מרכזי . במידה שהדבר היה הכרחי , לא היה מנוס ממנו . ודבר זה היה הכרחי ב 12 השנים האחרונות . בלי המעשים שעשינו ב 12 השנים , כפי שעשינו , לא היינו יכולים להתכנס היום במפלגת פועלי ארץ ישראל כפי שהיא ולחשוב על עתידות . יכול להיות שאילו התברכנו היום בגלי עלייה גדולים , ידינו היו מלאות עבודה ולא היינו יכולים להתפנות ולחשוב על החלק השני של ייעודנו - על כינון חברה על יסודות אחרים . אולם זה שנה-שנתיים שאין גלי עלייה גואים . ואנו חייבים , ונרמה לי יכולים , לבדוק מחדש בהיותנו על האופנים האחוריים של העגלה - העגלה התקדמה בדהרה , לא היתה בררה אחרת , וטוב שהיא דהרה כך - את המחצית השנייה של יעודנו . מדברי חלק מהחברים שקראתי מסתבר שהם מחפשים את הפתרון בדרכים ארגוניות , בקשירת קשרים עם אנשים צעירים ובפגישות אתם . אין ספק שיש צורך בפגישות עם אנשי הדור הצעיר . אבל אמצעים אלה נכונים רק כאשר קיימת מטרה אליה אנו רוצים להוביל את הצעירים . החבר ידלין אמר שהקריאה להחיות את השממה אינה מגיעה לתוף אוזני האנשים הצעירים , היא עוברת מעליו . וכאן לדעתי מרכז הכובד . אם אנו רוצים לחנך אלפים ורבבות לשינוי פני החברה , שאינה מוצאת חן בעיני אף אחד מאתנו - הכרחי להצביע בפניהם על דבר שעומד בפסגה . אני יודע כמה וכמה פסגות . אני מעיד שיש חלוציות בכל מעשה . יש חלוציות במעשי האנשים הנמצאים בשליחות בגאנה ובארצות אפריקה האחרות . כמובן שיש הבדל בין אדם העושה בארצות אפריקה מתוך הרגשת שליחות ובין אדם העושה בארצות אפריקה רק כדי להרוויח כסף . לנו הרבה שממות בהן יכול האדם להוכיח את עצמו ואת חלוציותו , ומתוך כך לשמש דוגמה ולמשוך אחרים אחריו . לעתים אני שומע שבן גוריון קורא בכינוסים של המושבים והקיבוצים לנוער הקיבוצי והמושבי לצאת ולכבוש את הנגב . אם זו במה בכדי לדבר אל האחרים , אני מקבל זאת . אבל אני מעדיף לפנות אליהם ישירות . אילו האמנתי שבעשור הזה או בעשור השנים הקרובות ניתן לכבוש את הנגב ולהקים בו יישובים חקלאיים - הרי זה הדבר שאנו מציעים לדור הזה . ( ר' בךגוריון : לא יישובים חקלאיים . יישובים ( . אני יודע . אני יודע שאני אומר דבר קשה . אבל יחד עם זאת פועמת בי האמונה שאם תוך 15-10 שנים נצליח להרבות מים בנגב על ידי גשם מלאכותי או על ידי אמצעים אחרים , נוכל להקים בנגב יישובים חקלאיים . אילו ידעתי שיש אנשים צעירים המוכנים ללכת ליישב את הנגב כפי שאנו יישבנו את עמק הירדן ועמק יזרעאל , הייתי מאושר . ואני כשלעצמי מצטער שאינני בן . 35-25 אני בטוח הייתי הולך לעניין זה . מה שאני רוצה להציע היום , נראה לי שהוא ניתן לביצוע . הכרחי להביא בחשבון , שדור זה , אולי באשמת הניצחונות , ההישגים ורמת החיים אליה הגענו , לא יוכל להתחיל חייו בחושות כפי שהתחלנו אנו באום ג'וני . כאשר הכנסנו את העולים החדשים לבתים נטושים בכפרים ערבים החבר שמואל דיין וחבריו באו ואמרו : האם אתה חושב שיהודים יגורו בבתים נטושים ? אני רוצה להציע לדור הצעיר , ואילו היה לי טרמין [ מונחו אחר , הייתי משתמש בו , לקחת חבל ארץ רציני ולעשות מה שעשתה דגניה או הקבוצה הראשונה בזמנו , וזה היה עולם שלם . ורק משום שזה היה עולם שלם ... ( יןהודהו אלמוג : אני מוכן לתת חבל ארץ למטרה זו . [ אזור ים המלחו ) חבל ארץ זה שאתה מוכן לתת לי , אני משאירו לך . אני מתכוון לחבל ארץ , לא אגיד עכשיו את מקומו , שיש בו חצי מיליון דונם , ואילו היה בו מיליון דונם היד , זה יותר טוב . בעזרת רוח ואווירה שאנו צריכים ליצור - ובשורה הראשונה אנו צריכים לפנות אל הבנים והבנות שלנו , ואני אומר בנות , כי לי יש בנות - אנו צריכים לתת להם אפשרות להקים בחבל ארץ זה את המדינה החברתית של הדור הזה . שטח זה יכול להיות מתוכנן ל 15 , 000-10 , 000 יחידות . בחבל זה יכול להיות מקום למלאכה ותעשייה ועיר שתהיה מושתתת על עקרונות הקואופרציה והעבודה העצמית כפי שאנו בונים אותם זה 50 שנה . יהיה זה חידוש ביצירה הישראלית העצמית . היום באות אלינו משלחות למצוא את החידוש ; אני חושש שעור מעט לא ימצאו בנו כל חידוש . בתל אביב אין כל חידוש . גם בבאר שבע הכל יפה וטוב . זוהי עיר בעלת 50 אלף תושבים . אבל במה היא שונה מלגוס ? אין זה בדיוק אותו דבר אליו התפללנו ויצאנו עם שחר תנועתנו לדרך . אין לי טענות . זה מה שיכול לעשות העם היהודי . אכל כאשר אנו פונים אל הדור הצעיר , אנו צריכים להצביע בפניו על מטרה ברורה שתהיה לגביו בבחינת כזה ראה וקדש : הנה לך הזדמנות להקים את דגניה בהיקף גדול פי . 300

ישראל. ארכיון המדינה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר