ב. התאוששות כלכלית והתדרדרות ביטחונית

עמוד:308

למצב שאנו שומרים על גדר שלנו , בין יישוב ליישוב השטח אינו שלך , מסוכן להסתובב שם . בפטיש היו 14 הסתננויות כחודשים אלה . משליכים פצצות ליישובים , וזה רגיל . במצב זה שאנו נתונים בו , אנו חייבים לשאול את עצמנו.- האם לא נענה על הקוץ הממאיר הזה , על ראש הגשר ? היש בזה צדק לאומי , צדק של שכנים , צדק עולמי ? יכולים לומר : אבדנו , נגזרנו , העולם לא יבין אותנו בשום פנים ונגמר העניין . פעם אחת נתבהרו השמים , והעולם הבין אותנו . מכאן והלאה נגמר . מכאן והלאה , מה שנעשה יהיה רע . יושבים אנשים בעולם הזה ולאור ברק איזו פצצה אומרים , יש חופש לערכים , יהודים צריכים לשתוק . אולי יכולים הם לומר משהו בין מנחה למעריב , בין כוס תה אחת לשנייה , אבל לא לענות . אולי לומר : אנחנו פה , ואל ישלחו לנו בכל פעם פתקאות שנהיה שקטים . אם באמת מגנים אותנו גם כשאנו שקטים או מנסים לענות משהו על פצצות , מדוע לא נענה ? איני זוכר שענינו משהו ממשי בגזרת עזה . אנו לא עשינו שום דבר . ולמה הגענו ? מה כבר לא היה בזמן האחרון ? פוצצו בתים ונכנסו לרחובות . זו כבר לא איזו ירייה . ועכשיו זורקים פצצות לחתונה . לאן זה יוביל אותנו ? אנו צריכים להגיד לעולם : מעיקרא רדינא פירכא ומעיקר הדין בא ביטולו . [ מה יש ? מצרים פלשה בצורה פושעת , נכנסה לא לארצה , לקחו והשאירו אותם ואמרו שיישארו . חשבו שהם ישמרו על 150 , 000 עד 200 , 000 ערבים . אני מודה על חטאי . בלבי חשבתי כאזרח כי בשעה שהם בכיס שלנו , זה טוב . אבל רואים שאין הם בכיס שלנו , אלא זהו קוץ על גופנו . איני יודע למה זה יתפתח . אנו יכולים לומר : מצרים אינה שומרת על הסדר שם ואין זה חלק מארצה , אני אשמור על הסדר . אסגור 200 , 000 ערבים אלה ואשמור עליהם , אשמור על כך שאחרים לא יתנפלו עליהם ושהם לא יתנפלו עלינו . אתם מסרתם לאחרים לשמור , והם אינם שומרים . די לביזיון ולעוול המשווע . איננו צריכים להיות בטוחים שאיננו יכולים לסלק את האבסורד הזה . ואז העולם יראה שהדבר הוא רציני . אנו צריכים לשאול למה זה יוביל אם לא נעשה זאת . כמובן אם יקרה נס ונאצר פתאום יחזור בו וייהפך לחסיד אומות העולם וישמור על השקט , יהיה המצב אחר ! אפשר לבנות גם על ספקולציה מחשבתית כזו . אבל היא אינה מציאותית . אני לגמרי איני מציג את עצמי כאיש שאינו מפחד . אבל אפשר לרכז את כל החששות בכל מקרה שהוא ולהעלות לפנינו רשימה שלמה מכל התוכחה . ואם זה ככה , הרי באמת נגזרנו . כי על כל תגובה שלנו אנו מגונים בעולם . ואומרים כי יהודים בגולה אינם מתרשמים לטובה מהגינויים , כי הם שם חיים מפי או"ם . אבל האם אנו ניבהל אם נקבל עוד 25 או 50 גינויים ? מה יש לעשות כדי לשבור את המצב הזה ? האם נוכל לגרש מסתננים רק אם אנו תופסים אותם במקום המעשה ? אולי יגיע הזמן שיגידו לנו כי אנו הורגים יותר מדי מסתננים . והרי אנו גם מדינה יפה שהחליטה לבטל עונש מוות . צריך כמובן לעיין בשיקולים שיכולים להיות נכונים . אבל הרי זה ראש גשר . והנה העבירו להם גרוד חבלנים . מרוע לא יעמידו שם 3-2 חטיבות כאלה ? ומי יגיד להם שלא יעשו לנו משהו פתאום באמצע אחד הלילות ? אם אנו נהיה ברצועת עזה , יבדיל המדבר והים בינינו . אבל אם הם יושבים שם , מדוע לא ישתמשו בראש גשר זה בכל שעה שימצאו לנכון ? אפשר כמובן להגיד : איפה היית קודם ? מדוע הסכמת לכך ? אולם אם הסכמנו פעם בדלית ברירה , אנו צריכים לחפש הזדמנויות לשנות את המצב . ואני רוצה לומר מדוע נראה לי שעכשיו ישנה הזדמנות לכך . אצל האנגלים ישנו עכשיו רוגז בפנים , על שהוציאו אותם ממצרים ועל ששדדו מהם עשרות מיליוני שטרלינגים . במידה שאפשר לשקול אין להניח שיהיה להם דווקא עכשיו עניין לריב אם מישהו ינוע נגד המצרים . האם יעשו זאת מפני שיש להם הסכם אתם ? הרי מגרשים אותם משם . ואם לחשוב את מחשבת דאלס , אומר לו : רציתי שתיכנס להסכם הגנה אתי , לא רצית , מדוע לא אתגונן בעצמי ? כיום אין הסכם , אולי בעור חצי שנה או שנה יהיה הסכם בין מצרים ובין מעצמות המערב . כיום אין . כל אדם מבין שאם יהיו דברים מסודרים בין מצרים ובין מעצמות המערב , יהיה מצבנו קשה יותר . יש האומרים , יריבו בינתיים הערבים בינם לבין עצמם , וזה יקל עלינו . כיום זה איננו . מאתנו תובעים שנהיה שקטים , הרי ישנם הסכמי שביתת נשק , ואנו תובעים השכם והערב שיקיימו הסכמים אלה , ומצרים אומרת שאין אלה קיימים , הם במצב מלחמה עם ישראל .

ישראל. ארכיון המדינה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר