ד. ממשבר כלכלי למשבר מדיני בעקבות מאורעות תרפ"ט

עמוד:80

קבוצות של ערבים מזוינים תושבים יהודים — בעיקר בערים המעורבות וביישובים מבודדים . העילה המידית לפרוץ המאורעות היתה המתח בירושלים בין ערבים ליהודים סביב שאלת זכויות התפילה בכותל המערבי , אולם הם שיקפו את ההתנגדות הערבית למפעל הציוני . במאורעות אלו נהרגו בידי הערבים למעלה מ 130 יהודים , כמחציתם נרצחו בחברון , ונחרבו מספר יישובים חקלאיים , ביניהם חולדה ובאר טוביה . למעלה מ 110 ערבים נהרגו , מרביתם בידי המשטרה הבריטית . היקפם של המאורעות ועצמת ההתנגדות הערבית שנחשפה במהלכם הדהימו את היישוב בארץ ואת ראשי השלטון הבריטי , והביאו לשידוד מערכות במוסדות הלאומיים ובמדיניות הבריטית כלפי ארץ ישראל . המאורעות והפגיעה שספג היישוב היהודי במהלכם העמידו למבחן ראשון את השותפות החדשה שנוצרה בסוכנות היהודית בין ציונים ללא ציונים . פעולתה של הסוכנות נחלקה לשניים : פעולה מדינית לסיכול השינוי שהחל להסתמן במדיניות הבריטית בשאלת ארץ ישראל ופעולות שיקום של הנפגעים באמצעות קרן העזרה למען נפגעי המאורעות שעליה הוכרז בעולם היהודי בתום האירועים האלימים . מגבית זו הצליחה מעל המשוער וסך הכספים שגויסו בה הגיע ליותר מ 600 , 000 לי"ש . אולם גיוס הכספים המוצלח חשף חילוקי דעות עמוקים בהנהלת הסוכנות באשר לאופני השימוש בכסף . הלא ציונים בראשותו של פליקס ורבות , שהפך למנהיגם עם מותו של לואי מרשל והיה שרוי בעימותים עפ ראשי הציונות בעניינים שונים , דרשו שכספי המגבית המיוחדת יוקדשו רק למטרה שלשמה נתרמו - שיקום ההריסות ועזרה לנפגעים . לעומתם הציעה ההנהגה הציונית שהכסף ינוצל גם לפעולות פיתוח והתיישבות . דברים ברוח זו אמר שקולניק בישיבת הוועד הפועל של ההסתדרות באוקטובר . 1929 הוא טען שאין הכרח לשקם את כל היישובים שנחרבו מכיוון שבכמה מהם אין ממילא תנאים מתאימים להתיישבות , והציע לנצל את מקצת הכסף למפעל התיישבותי גדול . ואולמ ניהול קרן העזרה הוצא מירי ההנהלה הציונית ונמסר למוסד מיוחד שהורכב מבאי כוחם של הגופים שהשתתפו בגיוס הכספים . במאמרו " על המשמר" בעיתון "הפועל הצעיר" ( תעודה ( 26 תקף שקולניק את עמדתם של השותפים הלא ציונים , את המכשולים שהם מציבים בשעה שנוצרה הזדמנות למפעל גדול של פיתוח והתיישבות ואת הקמת המוסד המיוחד , שאינו אלא "קרן סיוע וקופת צדקה נוספת בארץ ישראל , " כדבריו . טקס הבאת הביכורים בחג השבועות בחיפה , . 1932 החגים היו מרכיב מרכזי בתרבות החילונית שהתפתחה בארץ ישראל

ישראל. ארכיון המדינה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר