פתח דבר

עמוד:ח

ראויים לבירור נפרד וחשוב , ( ואף עצם הכינוי 'פוליתאיםטי ' ו ' מונותאיםטי ' אינו עניין לכאן . יש ויש מקום להעיר על התאמה או ניגוד בין המיוחס לפוליתאיזם בכתבים מונותאיסטיים ובין העולה מן הכתבים הפוליתאיסטיים גופם - הכול מנקודת המבט הפוליתאיסטית . מובן שמקצת השאלות רלוונטיות רק למקצת הנושאים , ומאידך גיסא לא נמנו כאן כל השאלות הראויות להישאל , וממילא ברור שכל מרצה יציג את הדברים בצורה הנראית לו . ברור שהשאלות לעתים קרובות אינן ניתנות לפתרון פשוט , או אף אינן ניתנות לפתרון כלל . התקווה היא שהלנים בעומקה של תרבות מסוימת ושל שפתה ישתפו את קהלם גם בבעיות הפתוחות ובשיקולים האפשריים לפתרונן , ואף יקרינו מתחושותיהם בנוגע לסוג הדתיות בתחום עיסוקם . כל אחד מן התחומים הוא עולם מלא , ומטבע הדברים ידובר בכיוון ( או בכיווני ) התפתחות , ואי אפשר יהיה לסקור את כל הניואנסים ולשרטט לדיוקה את התפתחות הרעיונות בתחום מסוים , המשתרע לעתים על פני מאות רבות של שנים . תיאורים קצרים מעין אלו אינם יותר מהבחנה ראשונית בקווי המתאר של ארצות הנגלות מרחוק . רוב המרצים שהשתתפו בסמינר החוקרים ניאותו להעלות על הכתב את תורתם . מאמרי הספר זה הם פרי הרצאותיהם . כל אחד מן התחומים נחקר בלשונות אחרות , אולם לא תמיד קל למצוא חומר בעניינו בעברית , ואין צריך לומר ספר בעברית שבו התחומים השונים דרים זה בצד זה ומאפשרים לראות את פניו השונים והמשתנים של הפוליתאיזם ; ודווקא מבחינה זו עשוי הספר שלפנינו להיות חשוב במיוחד לקורא העברי . תודה למרצים שהשתתפו בסמינר החוקרים על הרצאותיהם , תודה יתרה למרצים שטרחו לעבד את הרצאותיהם לספר זה . רב חלקו של פרופ ' דוד רוזנטל , אז ראש המכון לחקר ארץ ישראל ויישובה ביד יצחק בן צבי , בכינונה של סדרת ההרצאות ולאחר מכן ביזמה להוצאת הספר . יבורכו חנה להב ושלומית משולם מיד יצחק בן צבי שטרחו בהפקת הספר , וכן עורכות הלשון אפרת לוי ורונית גדיש . מ " ק

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר