מימדיו הפנימיים של בטחון סעודיה

עמוד:20

הספר התיכוניים עלה מ 77 , 000- ל 1 . 8- מיליון באותה תקופה , בעוד שמספר הסטודנטים באוניברסיטאות עלה מ70000- ל . 343 , 000- דגש חזק הושם בתחילה על חינוך גבוה . בעיקר , חינוך בחו " ל ובהמשך על פיתוח אוניברסיטאות מקומיות . עם זאת , התוצאה של ההכוונה הממשלתית של הסטודנטים , ברמות התארים הראשון , השני והדוקטורט , למוסדות המקומיים , היא בהפסד הניסיון שהסטודנט רוכש במערב והיכרות הולכת ופוחתת עם דרכי החיים והערכים המערביים . ככל שפוחתת חשיפתם של הסטודנטים הסעודים לקשר ישיר עם ארהי'ב ואירופה , כך גוברת נטייתם להפנים סטריאוטיפים שלביים על המערב ולחוש טינה אליהם . בשנות השבעים והשמונים למדו יותר מ 30 , 000- סטודנטים סעודיים בארה"ב כל שנה ; כיום יש פחות מ . 6000- לרוב הילדים והתלמידים הסעודים אין סיכוי - ולא היה להם - למגע ישיר עם ארה"ב ( הפרסום הרב שניתן למעצרם של סטודנטים סעודים בארה"ב אחרי ה1- ו ספטמבר רק העצים מגמה זו . ( תוצאה אחרת של הרחבת החינוך הסעודי הביאה לאבחנה בין אוניברסיטאות חילוניות לאוניברסיטאות איסלאמיות . הראשונות הוקמו לפי דגם מערבי ; האחרונות נועדו , במקורן , ללמד ולספק את ה"עולמא" ( המלומדים הדתיים , ( הקאדים ( שופטים , ( האימאמים ( מובילי התפילה ) ושאר הפקידות הדתית . בחלוף השנים אירע שהאוניברסיטאות האיסלאמיות משכו רבים מהסטודנטים הפחות-סגוליים והן עצמן נחשבו , כללית , כבעלות רמה אקדמית נמוכה יותר . אין זה מפתיע שבהן קיימים המוקדים לרגשות איסלאמים שמרניים , כמו גם לתחושות אנטי-ממסדיות ותחושות אנטי-מערביות . גם הסטודנטים הנפלטים מאוניברסיטאות חילוניות , אלה שלא עמדו ברמה האקדמית הנדרשת , יכולים להמשיך את לימודיהם באלו האיסלאמיות . חלקם , לפחות , מושפעים מהאלמנטים הריאקציונים שם . סעודיה גאה לתאר עצמה כ " מדינה איסלאמית" שענייניה נשלטים ע " ה ' ישריעה " ( החוקה האיסלאמית . ( תפקידו המרכזי והשפעתו של הממסד הדתי בסעודיה כבר מזמן מגבילים את חופש הפעולה של הממשלה ; פעמים רבות היא צריכה להשיג פשרה עם ה"עולמא '' על מנת לקבל את הסכמתם להחלת חידושים . אך הופעתם של איסלאמיסטים קיצוניים יותר , אנטי-ממסדיים או שבכלל אינם מקובלים על ידי הממסד , מכניסה רובד נוסף של שמרנות מבוססת-איסלאם לסבך שיקולי הממשל . מאז המצור על המסגד הגדול של מכה ב1979- על ידי צעירים איסלאמיסטים מוסתים , אנטי-ממסדיים , קיים מתח בין הממסד הדתי הממונה והמוכר רשמית , לבין מבקריו הדתיים ( הצעירים לרוב ) האנטי-ממסדיים . בו בזמן , החברה הסעודית מושפעת מגורמים חיצוניים , טלוויזיית הלוויין אפשרה קליטת מידע ודעות ממקורות תקשורת אחרים מאלו הנשלטים על ידי הממשלה ; הופעתם של ערוצים דוברי ערבית כמו " רשות השידור המזרח-תיכונית" ובייחוד ערוץ אלגיזירה האפיקורס 1 מקסאר , הביאה לקהל צופים גדול בהרבה מהאליטות שחונכו במערב . יש גם לזכור שנקודות מבט דתיות יכולות להיות מופצות דרך תקשורת כזו בדיוק באותה קלות כמו נקודות מבט פוליטיות , ותפקידן של קלטות שמע בהפצת דעות חתרניות " סוטות" ידוע היטב במזרח התיכון ... השפעת הסחר הבינלאומי כניסתה המוצלחת של סעודיה לאיגוד הסחר העולמי תדרוש שינויים בסיסיים נוספים . הפחתת וביטול הסובסידיות לתעשייה הסעודית כבר שיפרה את הסיכויים לאינטגרציה כלכלית הדוקה יותר בתוך איחוד הנסיכויות . כחברה באיגוד הסחר העולמי תעבור הכלכלה הסעודית ליברליזציה משמעותית ; עסקים ימצאו עצמם בתחרות מול חברות זרות על המגרש הביתי , והממשלה תידרש לשקיפות רבה יותר ורפורמה במבנה הכלכלי שלה . תפקידה המיוחס של המשפחה השלטת בתחום הכלכלה יעמוד בפני אתגר . דוגמא מתאימה לשינויים הנדרשים היא ההפרטה של חברת התעופה הסעודית : מכירת החברה תלויה בהיותה רווחית , ומשמעות הרווחיות היא שזכויותה היתר של בני משפחת השליט לטיסות חינם במקום נוסעים מן השורה יופסקו . לכך יש השלכות פוליטיות ישירות על מונופול הכוח של הכת השלטת ... אליסות ישנות ואליסות חדשות השינויים הצמיחו ערבוביה של אליסות ישנות וחדשות . חלק מהאליטות הישנות הצליחו להגביר את כוחן , אחרות איבדו ממעמדן , לפעמים באורח אנוש . האליטות החדשות "זה מקרוב באו ; ולפיכך , במונחי יחסי הכוחות , כוחן והשפעתם מוגבלות . האליטה החשובה ביותר במדינה היא , עדיין , האל-סעוד . למרות שהחברות בה נורשת ( מלשון ירושה ) וכך הופכת אותה למעמד כיתתי , גודלה ניכר וממשיך לגדול - מספר החברים הזכרים אינו ידוע , אבל המלך עם סגן נשיא ארה"ב צ'יני , מאבדים מגע עם הציבור

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר