פרסטרויקה, גלאסנוסט וה-קג"ב - שמירת התהליכים הדמוקרטיים

עמוד:14

הצורך הברור לחוקק חוק חדש למודיעין ולהעמידו בפיקוחם של הגוף המחוקק והגוף המבצע במדינה . בסוף 1991 החלה ועדה מיוחדת של הפרלמנט הרוסי , בשיתוף קציני מודיעין משירות החוץ והצבא , להכין את החוק . אלה שהיו מעורבים בכך בדקו את הנעשה בתחום זה במדינות אחרות . כך הגענו למשהו בלתי צפוי ביותר . גילינו כי רק בארצות-הברית קיים חוק מפורט מאוד בנושא המודיעין . במקצת מדינות אירופה קיימים צווים המסדירים רק מקצת הפעילות המודיעינית , אך במרבית המדינות אין חקיקה כלשהי בתחום זה , דבר שעלול לגרום להפרות חוק ולשימוש לרעה . ב- 8 ביולי 1992 העביר הפרלמנט של פדרצית המדינות הרוסיות את החוק העוסק במודיעין החוץ . כעת ברור לקציני המודיעין את המותר והאסור להם לעשות . עתה , הפעילות המודיעינית מנוהלת באופן מדוקדק על פי החוק . סעיפיו המרכזיים של החוק הם : ו המודיעין הרוסי יגייס מקורות מידע רק על בסיס הסכמתם והתנדבותם . אסור שפעילות המודיעין תפעל להשגת מטרות לא הומניטריות , תסכן חיים או תפגע בסביבה . הפעילות המודיעינית , בהתאם לחוק , הנה בפיקוח הרשות המחוקקת העליונה והרשות המבצעת בפדרציה הרוסית ; ו אסור למודיעין לפעול באופן שייחשב כהתערבות בענייניה הפנימיים של מדינה אחרת . כיום איננו מספקים כסף או נשק לאף אחד , איננו תומכים במפלגה פוליטית כלשהי או בארגון כלשהו בטריטוריות זרות . משימות המודיעין מוגבלות לאיסוף מידע הנוגע רק לביטחון מדינתנו ; ו אסור לשירות המודיעין להשתמש בסמים רפואיים או באמצעי לחץ על הפרט כגון איומים וסחיטה . ו שירות המודיעין חדל להיות חלק ממערכת אכיפת החוק לאחר שנפרד מהק . ג . ב , ובשל כך אינו חושף עבריינים , אינו מטפח או עוצר אותם , ואינו חוקר אותם כדי להביאם למשפט . הגדרה מח 1 דשת של המשימות בשל השינויים החיוביים שחלו בעולםהצטמצמה מאוד הסכנה למלחמת טילים גרעיניים גלובלית ולמאבק צבאי בהיקף נרחב . עם זאת לא נעלמה לגמרי סכנה אקראית לעימות צבאי . נוסף על כך עדיין נשארה האפשרות לפיתוח אמצעי לחימה חדשים שאינם פחות מפחידים מנשק גרעיני . יש לזכור כי קיימת אפשרות שמשטרים בעלי שאיפות התפשטות או דרישות טריטוריאליות ממדינות אחרות יצליחו להניח את ידם על נשק להשמדה המונית . אנו מודאגים גם מהמאבקים בתוך חב"מ שרוסיה עדיין מעורבת בהם . בנסיבות אלה קיימת המשימה להשיג מידע שעשוי לתרום לשימור היכולת ההגנתית של רוסיה ולביטחונה הכלכלי וכן להשיג כל מידע על טכנולוגיות מתוחכמות ומודרניות שעשויות להיות חיוניות עבותו . עיצובן של מדיניות הפנים או מדיניות החוץ וכן אימוץ החלטות בנוגע למה שיש או אין לעשות בתחום האינטרסים הלאומיים של המדינה - כל זה אינו בתחום עיסוקו של מודיעין החוץ . המודיעין משרת רק את הגופים החוקיים של המדינה , הן את גורמי החקיקה והן את גורמי הביצוע . הוא עושה זאת , בהתאם לחוק הנוגע לשירותי מודיעין החוץ ובהתאם להנחיות נשיא הפדרציה הרוסית . בכל הקשור לביטחון הלאומי , הרי שקווי הפעולה המרכזיים של שירות זה הם : ו השגת מידע מדיני על השאלות החשובות ביותר לביטחונה של רוסיה -,ו סיוע במימוש מדיניות החוץ הרוסית באמצעות המודיעין ; ו קידום בתחום המדע והטכנולוגיה כולל לטובת יערי הביטחון הלאומי ; ו שמירה על הביטחון הכלכלי הרוסי ; יי שמירת איכות הסביבה ; ו טיפול בשאלות ביטחוניות הקשורות לפעילות המודיעינית ; ו שיתוף פעולה עם השירותים המיוחדים במדינות העולם . בהתחשב בכך ששיתוף הפעולה בין "שירות מודיעין החוץ" ובין שירותים זרים אחרים הלך וגדל בשנים האחרונות , הרי הנושא דורש דיון נרחב יותר בנפרד . " שירות מודיעין החוץ " של רוסיה מקיים קשרים מקצועיים וקשרי ידידות עם יותר מתריסר שירותים בעולם , בכללם מרבית השירותים של מדינות החברות בנאס"ו . קשרים אלה הם בילסרליים ורושאיים ומבוססים על העניין המשותף שיש לשני הצדדים בקיומם . ש " פ זה אינו מכוון נגד אף מדינה שלישית . נושאי שיתוף הפעולה האופייניים הם חילופי מידע על בעיות אי-הפצת נשק להשמדה המונית , אפשרות להתפתחות של מצבי משבר קריטיים או משברים קיימים כגון ביוגוסלביה , במזה " ת , בגבולותיה של רוסיה וכד , וכן בעיות דומות בנושאי ביטחונן של המדינות , כגון החלפת מידע בכמה עניינים : טרור , קיצוניים לאומנים , סחר בסמים ופשע מאורגן וכן בעניינים אחרים שקשורים לתחום הפלילי . אנו מקיימים מפגשי מומחים על בסיס קבוע עם חלק מהשירותים וכן ביקורים הדדים של ראשי המודיעין על-פי תכנית מתואמת . "שירות מודיעין החו " ל" פתוח לכל קשר אפשרי עם מדינות שאינן מנהלות מדיניות תוקפנית ואינן בעלות שאיפות התפשטות . קשרים מקצועיים בין מדינות חב"מ מחמת התפרקות ברית-המועצות והקמת חב " מ צפה ועלתה השאלה כיצד לבנות יחסים בין שירותי המודיעין למיניהם של המדינות החדשות . יצוין כי כבר בשלב הראשון לא הצטרפו לחב " מ המדינות הבלטיות - לטביה , אסטוניה וליטא . אנחנו מתייחסים אליהן כמדינות זרות עצמאיות שאין להן קשרים מיוחדים בתחום שירותי המודיעין . אשר לרפובליקות לשעבר של ברית-המועצות שהצטרפו לחב"מ , הרי גופי המודיעין והר " נ של רוסיה מטפחים עמן קשרים מקצועיים הדוקים . המדינות החברות בחב " מ חתמו על הסכם משותף לשיתוף פעולה בתחום הפעילות המודיעינית . נוסף על כך יש ל"שירות מודיעין החוץ" של רוסיה הסכמים בילטרליים עם רוב המדינות החברות בחב'ימ . שירותי המודיעין באותן הארצות קיבלו על עצמם שלא לפתח מודיעין יומינט אחת נגד זולתה . קיימים חוקים התואמים הסכמות אלה . כמה אנשי מודיעין ותיקים פרסמו את מחקריהם המדיניים או את זיכיונותיהם . כיום אנו מכינים סדרת פרסומים גלויים על ההיסטוריה של המודיעין הרוסי . ססאלין : אין זכר לק . ג . ב . שלו

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר